Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: "pytania na egzamin dyplomowy inżynierski"
Forum PHP.pl > Inne > Hydepark
sruj
uwielbiam niejednoznaczności, które przewracają sensy o 180 stopni.

Uczelnia publikuje plik pt Pytania_na_egazmin (w którym każde "pytanie" brzmi jak nazwa przedmiotu)

a w nim:

  1. PYTANIA NA EGZAMIN DYPLOMOWY INśYNIERSKI
  2.  
  3. Student powinien znać definicję omawianego pojęcia, klasyfikację i przykłady; dla pojęć abstrakcyjnych -
  4. zastosowania.
  5.  
  6. 1. Algorytm, sposoby zapisu algorytmów
  7. 2. Architektura mikrosterowników
  8. 3. Bezpieczeństwo systemów komputerowych
  9. 9. Język HTML
  10. 10. Język SQL
  11. 18. Relacyjne bazy danych
  12. 19. Sieci komputerowe
  13. 21. System operacyjny
  14. 25. Urządzenia zewnętrzne komputera


Czy wg was to zdanie na wstępie oznacza, że pada pytanie dosłowne:"Język SQL, proszę definicja i przykłady" czy wg was oznacza to że pada pytanie każde możliwe z tego zagadnienia bardzo konkretne np "Podaj metody grupowania w sql" a odpowiadając mam znać definicje używanych pojęć itd.

No bo to cholernie zmienia styl nauki.
KsaR
Ja bym to odczytal jako, podanie co oznacza SQL (Structured Query Langauge)
A przyklady to pewnie takie jak na wikipedii https://pl.m.wikipedia.org/wiki/SQL
Czyli select, update, insert, delete, create table, alter table, drop table.
sruj
z tym sql to tak bardzo przykładowo zapytałem. Ale rozumiem i twój głos wrzucam do "ogólne" a nie "szczegółowe".
viking
Według mnie jeśli to są pytania na egzamin inżynierski to uczelnia wychodzi z założenia że przez kilka lat nauki coś tam w głowie zostało, zdawales sesje i teraz będziesz potrafił teraz wykazać się z dowolnego zagadnienia.
Pyton_000
To są zagadnienia które student powinien znać z toku nauczania.

I tak np. mając:
18. Relacyjne bazy danych

powinieneś znać/wiedzieć:
- co to jest RDB
- jakie znasz bazy

19. Sieci komputerowe
- jakie rodzaje, topologie, czym się róznią


Tak więc musisz przewertować swoją pamięć i doszukać się czego to tam uczono wink.gif
Oczywiście w zależności od uczelni/komisji będą bardziej wredne i mniej wredne ptytania
sruj
inne politechniki jak łódźka, poznańska i wiele innych publikuje liste 100 bardzo konkretnych pytań a tu mi do ch.ja dali listę przedmiotów. Mogli napisać "wszystko"
nospor
Ja pierdziu.... co za czasy, koleś nie dostał pytan na jakie podczas obrony będzie odpowiadał i lament na forum... kurcze... ot sie czasy porobily... Poziom nauki/studentow ostatnimi laty spada na łeb na szyję :/
mar1aczi
Chcesz skończyć informatyke i zarzekasz, że powinieneś znać takie zagadnienia? Przestań narzekać i nadrób zaległości smile.gif
Powodzenia na przepytywaniu specool.gif
pyro
No co jak co, ale na każdy z tych tematów można by napisać książkę. Na niektóre z nich naprawdę grube.

W Twoim przypadku pozostaje mieć nadzieję, że pytania będą dość podstawowe, tylko postanowili o tym nie wspomnieć. Np. co to znaczy, że baza danych jest relacyjna albo co to jest TCP/IP. Albo Ci to powiedzieli, tylko nie słuchałeś wink.gif
solificati
Cytat(sruj @ 6.10.2015, 01:56:07 ) *
No bo to cholernie zmienia styl nauki.

Nawet jeśli zmienia to i tak za późno. Powinieneś to wszystko wiedzieć przed przystąpieniem do egzaminu inżynierskiego.
sruj
Fajnie że zakładacie, że autor tematu jest dałnem ale właśnie w tym rzecz, że byłem chyba jedynym od dekady, który pożyczał z biblioteki książki (bibliotekarka na pierwszym roku pytała czy przygotowuję się do pracy dyplomowej bo tylko wtedy widzi studenta w bibliotece).

I właśnie dlatego, że ta góra książek leżała na moim stole wiem, i że te książeczki miały po 1000 stron to zagadnienie z tej listy pt SYSTEMY OPERACYJNE" czy "SIECI" jest kosmiczne. I jakby ktoś miał otworzyć książkę na stronie 689 i zadać szczegółowe pytanie z tej strony...

wpiszcie sobie w google "pytania obrona pracy inżynierskiej informatyka" to dostaniecie strony politechnik z pdf z listą bardzo konkretnych pytań. (tak, pewnie się zminiło. dziś systemowo postanowiono że student ma przede wszystkim być obcykany z tematem swojej pracy dyplomowej)
Pyton_000
Nikt Ci nie będzie zadawał pytania o specyfikację protokołu czy ile przecinków jest przesyłanych protokołoem LPT
Spawnm
Wyraźnie widać że ktoś zaniedbał kontakt z starszymi rocznikami snitch.gif
nospor
Cytat
Fajnie że zakładacie, że autor tematu jest dałnem ale właśnie w tym rzecz, że byłem chyba jedynym od dekady, który pożyczał z biblioteki książki (bibliotekarka na pierwszym roku pytała czy przygotowuję się do pracy dyplomowej bo tylko wtedy widzi studenta w bibliotece).
Wybacz, poprostu Twoj post/temat tak zabrzmiał. Przychodzisz, placzesz ze nie dostales pytan z jakich bedą cię pytać itd... Gdy ja studiowałem to było nie do pomyślenia i szczerze sie zdziwilem gdy zobaczyłem ten temat. Ale fakt, stary już jestem, widzę, że nauczanie w Polsce się zlekka zmieniło wink.gif
sruj
POLITECHNIKA WROCŁAWSKA
  1. 1. Zasady projektowania sieci komputerowych.
  2. 2. Protokoły rozległych sieci komputerowych.
  3. 3. Metody tworzenia harmonogramów w projekcie
  4. informatycznym.
  5. 4. Urządzenia sieci komputerowych.
  6. 5. Charakterystyka wybranego standardu z grupy
  7. 802.11 lub 802.15.x
  8. 6. Architektura warstwowa w internetowych
  9. aplikacjach bazodanowych.
  10. 7. Współczesne algorytmy kryptograficzne
  11. 8. Styk kanału binarnego.
  12. 9. Zasady projektowania bezpiecznych systemów
  13. i sieci komputerowych
  14. 10. Protokoły routingu.
  15. 1. Paradygmaty programowania
  16. obiektowego.
  17. 2. Arytmetyka stało- i zmiennoprzecinkowa.
  18. 3. Normalizacja schematu bazy danych.
  19. 4. Model warstwowy TCP/IP.
  20. 5. Ocena złożoności algorytmów.
  21. 6. Język UML w projektowaniu
  22. oprogramowania.
  23. 7. Generowanie realistycznych obrazów scen
  24. 3-D za pomocą metody śledzenia promieni.
  25. 8. Mechanizmy systemu operacyjnego
  26. wspomagające synchronizację procesów.
  27. 9. Programowalne scalone układy cyfrowe
  28. PLD, CPLD oraz FPGA.
  29. 10. Optyczne nośniki informacji.


POLITECHNIKA ŁÓDŹKA
ZESTAW PYTAŃ
  1. na egzamin dyplomowy inżynierski na kierunku informatyka dla absolwentów
  2. studiów stacjonarnych w roku akademickim 2014/2015
  3. I. Podstawy elektrotechniki i elektroniki
  4. 1. Zasada superpozycji.
  5. 2. Twierdzenie Thevenina.
  6. 3. Twierdzenie o mocy maksymalnej w obwodzie.
  7. 4. Zasada działania oraz zastosowania prostownika jednopołówkowego.
  8. 5. Zasada działania oraz podstawowe parametry wzmacniacza operacyjnego odwracającego.
  9. II. Układy elektroniczne i technika pomiarowa
  10. 1. Wyjaśnij na czym polega zjawisko skalowalności tranzystora MOS. Jak brzmią prawa Moore'a.
  11. 2. Wyjaśnij dlaczego stosuje się pary komplementarne tranzystorów w technologii CMOS.
  12. 3. Wyjaśnij zasady działania pamięci półprzewodnikowych typu RAM
  13. III. Podstawy programowania
  14. 1. Paradygmaty programowania strukturalnego i obiektowego.
  15. 2. Metody przekazywania parametrów.
  16. 3. Rekurencja.
  17. IV. Systemy operacyjne
  18. 1. Omów diagram stanów procesu i przejścia pomiędzy stanami.
  19. 2. Omów zasadę działania monitora i zmiennych warunkowych.
  20. 3. Omów algorytmy szeregowania rotacyjny, FCFS, SJF i SJF z wywłaszczaniem.
  21. V. Algorytmy i struktury danych
  22. 1. Wyjaśnij pojęcia: złożoność czasowa algorytmu (pesymistyczna i średnia). Określ złożoność czasową
  23. wybranego algorytmu sortowania.
  24. 2. Wyjaśnij na przykładach różnice pomiędzy techniką zachłanną projektowania algorytmów a
  25. programowaniem dynamicznym.
  26. 3. Co to znaczy, że problem komputerowy jest trudno rozwiązalny. Podaj przykłady problemów trudnych
  27. obliczeniowo.
  28. VI. Bazy danych
  29. 1. Podaj definicję i znaczenie kluczy w relacyjnych bazach danych.
  30. 2. Podaj typy zapytań SQL.
  31. 3. Na czym polega proces normalizacji relacyjnej bazy danych.
  32. 4. Omów możliwości organizacji pliku rekordów.
  33. 5. Opisz budowę indeksu w postaci B+ drzewa.
  34. 6. Co to są transakcje w bazach danych? Omów podstawowe właściwości transakcji (ACID).
  35. VII. Programowanie obiektowe
  36. 1. Wyjaśnij pojęcia obiektu i klasy.
  37. 2. Wyjaśnij różnice pomiędzy obiektami (zmiennymi) automatycznymi i dynamicznymi.
  38. 3. Omów mechanizm odśmiecacza (ang. garbage collector)
  39. 4. Omów pojęcia interfejsu i implementacji klasy.
  40. 5. Omów mechanizm metod (funkcji) wirtualnych.
  41. VIII. Sieci komputerowe
  42. 1. Omów mechanizmy adresacji w sieciach oraz zależności pomiędzy poszczególnymi rodzajami adresów.
  43. 2. Opisz mechanizm wyznaczania trasy w sieciach komputerowych, podaj przykłady protokołów routingu.
  44. 3. Wyjaśnij zasadę działania systemu DNS (Domain Name System).
  45. IX. Programowanie aplikacji WWW
  46. 1. Wyjaśnij pojęcia: kontekst aplikacji, kontekst strony JSP, kontekst JSF stosowane w technologiach J2EE.
  47. 2. Na czym polega model komunikacji określany mianem COMET (Ajax Push). Porównaj go ze
  48. standardowym modelem HTTP.
  49. 3. Co oznaczają pojęcia „dokument poprawnie zbudowany” (well-formed) i „poprawny” (valid) używane w
  50. specyfikacji XML ?

POLITECHNIKA POZNAŃSKA
  1. 1. Metody badania spełnialności formuł w rachunku predykatów
  2. 2. Wyrażenia regularne i ich implementacja w języku AWK
  3. 3. Definiowanie funkcji za pomocą operacji minimum
  4. 4. Różnice w sposobie kompresji obrazu jpeg i png
  5. 5. Narzędzia wspomagające tworzenie stron WWW
  6. 6. Działanie komputera wg architektury von Neumanna
  7. 7. Mechanizm funkcjonowania systemu przerwań komputera
  8. 8. Idea potokowości w budowie procesorów
  9. 9. Złożoność obliczeniowa w średnim i najgorszym przypadku oraz jej zastosowanie do
  10. analizy algorytmu szybkiego sortowania
  11. 10. Podstawowe reprezentacje maszynowe grafów
  12. 11. Problemy poszukiwania cyklu Eulera i cyklu Hamiltona - ich złożoność obliczeniowa
  13. 12. Funkcja złożoności obliczeniowej algorytmu deterministycznego i
  14. niedeterministycznego
  15. 13. Podstawowe klasy złożoności problemów decyzyjnych i optymalizacyjnych
  16. 14. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji występujące w języku C
  17. 15. Struktury danych w języku C
  18. 16. Zasady przechowywania danych w pamięci operacyjnej - poziom asemblera
  19. 17. Podprogramy i przekazywanie parametrów na poziomie asemblera
  20. 18. Zarządzanie procesami i wątkami (w tym: algorytmy przydziału procesora)
  21. 19. Zarządzania pamięcią operacyjną (organizacje pamięci, pamięć wirtualna)
  22. 20. Zarządzanie plikami (metody alokacji plików na dysku, zarządzanie obszarami wolnymi,
  23. algorytmy szeregowania ruchu głowic).
  24. 21. Problem wzajemnego wykluczania i jego rozwiązania
  25. 22. Operacje semaforowe - ich implementacje i zastosowania
  26. 23. Monitory i ich zastosowania
  27. 24. Problem zakleszczenia i podejścia do jego rozwiązania
  28. 25. Synteza układów kombinacyjnych a synteza układów sekwencyjnych
  29. 26. Łączenie pamięci (zwiększanie długości słowa i liczby słów)
  30. 27. Projektowanie układów sterowania
  31. 28. Pierwsza i druga zasada indukcji matematycznej
  32. 29. Podstawowe obiekty kombinatoryczne (wariacje, permutacje, kombinacje z i bez
  33. powtórzeń) – ich definicja i liczba
  34. 30. Liniowa, jednorodna zależność rekurencyjna rzędu drugiego ze stałymi
  35. współczynnikami i sposób jej rozwiązywania
  36. 31. Graf pełny, dopełnienie grafu, graf dwudzielny oraz pełny graf dwudzielny – definicje
  37. 32. Definicja transwersali oraz twierdzenie Halla w postaci transwersalowej
  38. 33. Zadanie interpolacji - definicje i rodzaje
  39. 34. Metody rozwiązywania układów równań liniowych
  40. 35. Definicje: zmiennej losowej, procesu losowego oraz estymatora
  41. 36. Metody rozwiązywania równań i układów równań nieliniowych
  42. 37. Modele prototypowania i realizacji przyrostowej a kaskadowy model wytwarzania
  43. oprogramowania
  44. 38. Wzorce projektowe (facade, moderator, proxy, adapter, composite, decorator,
  45. observer, visitor, command, builder, factory method)
  46. 39. Diagramy UML jako opis dziedziny problemu lub specyfikacja kodu
  47. 40. Złożoność obliczeniowa problemów optymalizacyjnych, algorytmy aproksymacyjne i
  48. trudność problemów aproksymacji, matroidy i algorytmy zachłanne
  49. 41. Przepływy w sieciach - sformułowanie problemu, metody rozwiązania, zastosowania
  50. 42. Kolorowanie grafów - różne sformułowania problemu, metody rozwiązania,
  51. zastosowania


Moja uczelnia w pierwszym poście.

Zadanie dla programistów forum php: znajdź różnice.
Pyton_000
A nie prościej iść do dziekanatu i się dowiedzieć? Ew. do promotora?
sruj
mój promotor ma dar odpowiadania na pytania tak, by z jednego pytania powstały 4. Tak mają Wielcy ludzie, odpowiedzenie na pytanie wprost i jednoznacznie jest dobre dla prostaków.

Dobra ludzie, wyszedł z tego wielki problem a ja założyłem ten temat o 2 w nocy zakładając że będzie góra jedna odpowiedź.

Czy wy naprawdę nie widzicie niczego głupiego w tym, że w pliku pod tytułem pytania na egzamin wymienia się listę przedmiotów z 4 lat? Gdzie ja napisałem, że mam pretensje, że szkoła wymaga ode mnie tej wiedzy?

Oto lista pytań na egzamin z Biologii, Geografi i Polskiego:
1. Biologia
2. Geografia
3. Polski
Pyton_000
Szukaj ludzi na wydziale, dziekanat, promotor, dziekan. Tam na prawdę są same nerdy? U mnie na PB była taka atmosfera pro studencka że aż miło.

Co do Twojej pretensji to zapewne @nospor ukuł Cię smile.gif Tym się nie przejmuj On już dziś ma dość wink.gif
nospor
Cytat
Co do Twojej pretensji to zapewne @nospor ukuł Cię Tym się nie przejmuj On już dziś ma dość
ALe ja nie chcialem nikogo ukuc. Poprostu bylem w szoku, jak teraz wyglada zdawanie pracy smile.gif I z tego co slysze to nie wina studenta, a calego systemu.
sruj
a jeszcze dodam na obronę systemu.

Po co sprawdzać kilka razy tę samą wiedzę studenta. Przecież zaliczyłem te wszystkie przedmiony pojedynczymi kolokwiami, egzaminami.

uprzedzając odpowiedź "by sprawdzić czy ta wiedza ci została" odpowiem: a dlaczego zakładasz, że miesiąc czy rok po egzaminie dyplomowym dalej ta wiedza mi we łbie zostanie?


I tak wszystko życie zweryfikuje, będę ch.jowym specjalistą to kariera potoczy raczej ch.jowo. Proste.
mrc
Tak to juz jest, ze jak decydujesz się iść na studia, to spotykasz się z rzeczami dla Ciebie sprzecznymi. Ale - takie są zasady. Gdyby każdy chciał studiować po swojemu, to niczego by się nie nauczył.

Na mojej obronie zapytali się mnie o dosłownie drobiazgi. Mogli o cokolwiek. Zapytaj roczników wyżej, o co pytali, kto był w komisji itp.
Daiquiri
A nie łatwiej udać się do dziekana ds nauki i zapytać czy istnieje możliwość otrzymania nieco ściślejszych wytycznych? Osobiście uważam, że np. pozycja "sieci komputerowe" to ogólnik. Pozostaje przeglądanie sylabusów lub notatek.

Dla zdziwionych: niektóre uczelnie (w tym i moja) udostępniały listę około 200 czy 300 zagadnień na obronę. Po prostu obecnie nie skazuje się studentów na przeczesywanie notatek w celu spisania punktów z przerobionego materiału, tylko udostępnia listę. Inna sprawa, że na studiach człowiek powinien również nauczyć się komunikacji z "systemem", tj. dziekanatem, władzami uczelni czy własnym promotorem :-).
sruj
nie wiem po co to piszę ale by zakończyć tę 24 godzinną telenowelę. Dostałem maila od profesora o treści "na egzaminie padają pytania oparte na liście".



oparte.




czyli, że
Oto lista pytań na egzamin z Biologii, Geografi i Polskiego:
1. Biologia
2. Geografia
3. Polski




W tym temacie chodzi mi tylko o niejednoznaczność pliku. Nic więcej. A Wasze różne interpretacje w odpowiedziach to potwierdzają.
Spawnm
Idź do wykładowcy z którym masz dobre relacje, niech ci podpowie. Macie opiekuna roku, starostę, niech się coś dowiedzą. Idź do kolegów którzy kończyli rok wcześniej, też ci powiedzą, jeszcze opracowane pytania dadzą.
Pytania masz otwarte, czyli łatwiejsze, jak zaczniesz nawalać to zawsze można cię wyciągnąć pytaniem w stylu: niech pan powie co wie o tym hateemel.
Zachowujesz się jak byś olewał 4 lata, wpadał na uczelnię tylko w trakcie sesji bazując na ściągach i właśnie się obudził że jakiś egzamin jest na który nie ma gotowca.
Daiquiri
Sruj, rozumiem Twoje zdenerwowanie, ale chyba trochę dramatyzujesz smile.gif. Skoro jest napisane: "Student powinien znać definicję omawianego pojęcia, klasyfikację i przykłady; dla pojęć abstrakcyjnych - zastosowania."

Zatem dla pytania 19. Sieci komputerowe - musisz znać:
1. Definicję pojęcia "sieci komputerowe".
2. Klasyfikację sieci komputerowych.
3. Zastosowanie sieci komputerowych.

Teraz sprawa jest prosta:
Ad 1. Średniak będzie w stanie powiedzieć coś na kształt "sieć komputerowa to zbiór urządzeń połączonych kanałami komunikacyjnymi oraz wykorzystywane przy tym oprogramowanie". Ktoś lepszy doda jakie są składniki sieci komputerowych (hosty, serwery, itd.), jeszcze lepszy będzie znał topologię.
Ad 2. Średniak wymieni klasyfikację ze względu na zasięg transmisji (sieci osobiste, lokalne), ktoś lepszy wymieni klasyfikację ze względu na rodzaj transmisji (broadcast, point 2 point), ze względu na medium transmisyjne, (przewodowe / bezprzewodowe), ze względu na grupy użytkowników (intranet, internet), itd.
Ad 3. Średniak wspomni o komunikacji (poczta e-mail), ktoś lepszy o współdzieleniu plików i urządzeń itd.

W ten sposób można różnicować oceny.

Kup czteropak, skocz do rocznika wyżej i negocjuj. Na bank, ktoś te pytania już opracował.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.