POLITECHNIKA WROCŁAWSKA
1. Zasady projektowania sieci komputerowych.
2. Protokoły rozległych sieci komputerowych.
3. Metody tworzenia harmonogramów w projekcie
informatycznym.
4. Urządzenia sieci komputerowych.
5. Charakterystyka wybranego standardu z grupy
802.11 lub 802.15.x
6. Architektura warstwowa w internetowych
aplikacjach bazodanowych.
7. Współczesne algorytmy kryptograficzne
8. Styk kanału binarnego.
9
. Zasady projektowania bezpiecznych
systemów
i sieci komputerowych
10. Protokoły routingu.
1. Paradygmaty programowania
obiektowego.
2. Arytmetyka stało- i zmiennoprzecinkowa.
3. Normalizacja schematu bazy danych.
4. Model warstwowy TCP/IP.
5. Ocena złożoności algorytmów.
6. Język UML w projektowaniu
oprogramowania.
7. Generowanie realistycznych obrazów scen
3-D za pomocą metody śledzenia promieni.
8. Mechanizmy systemu operacyjnego
wspomagające synchronizację procesów.
9. Programowalne scalone układy cyfrowe
PLD, CPLD oraz FPGA.
10. Optyczne nośniki informacji.
POLITECHNIKA ŁÓDŹKA
ZESTAW PYTAŃ
na egzamin dyplomowy inżynierski na kierunku informatyka dla absolwentów
studiów stacjonarnych w roku akademickim 2014/2015
I. Podstawy elektrotechniki i elektroniki
1. Zasada superpozycji.
2. Twierdzenie Thevenina.
3. Twierdzenie o mocy maksymalnej w obwodzie.
4. Zasada działania oraz zastosowania prostownika jednopołówkowego.
5. Zasada działania oraz podstawowe parametry wzmacniacza operacyjnego odwracającego.
II. Układy elektroniczne i technika pomiarowa
1. Wyjaśnij na czym polega zjawisko skalowalności tranzystora MOS. Jak brzmią prawa Moore'a.
2. Wyjaśnij dlaczego stosuje się pary komplementarne tranzystorów w technologii CMOS.
3. Wyjaśnij zasady działania pamięci półprzewodnikowych typu RAM
III. Podstawy programowania
1. Paradygmaty programowania strukturalnego i obiektowego.
2. Metody przekazywania parametrów.
3. Rekurencja.
IV. Systemy operacyjne
1. Omów diagram stanów procesu i przejścia pomiędzy stanami.
2. Omów zasadę działania monitora i zmiennych warunkowych.
3. Omów algorytmy szeregowania rotacyjny, FCFS, SJF i SJF z wywłaszczaniem.
V. Algorytmy i struktury danych
1. Wyjaśnij pojęcia: złożoność czasowa algorytmu (pesymistyczna i średnia). Określ złożoność czasową
wybranego algorytmu sortowania.
2. Wyjaśnij na przykładach różnice pomiędzy techniką zachłanną projektowania algorytmów a
programowaniem dynamicznym.
3. Co to znaczy, że problem komputerowy jest trudno rozwiązalny. Podaj przykłady problemów trudnych
obliczeniowo.
VI. Bazy danych
1. Podaj definicję i znaczenie kluczy w relacyjnych bazach danych.
2. Podaj typy zapytań SQL.
3. Na czym polega proces normalizacji relacyjnej bazy danych.
4. Omów możliwości organizacji pliku rekordów.
5. Opisz budowę indeksu w postaci B+ drzewa.
6. Co to są transakcje w bazach danych? Omów podstawowe właściwości transakcji (ACID).
VII. Programowanie obiektowe
1. Wyjaśnij pojęcia obiektu i klasy.
2. Wyjaśnij różnice pomiędzy obiektami (zmiennymi) automatycznymi i dynamicznymi.
3. Omów mechanizm odśmiecacza (ang. garbage collector)
4. Omów pojęcia interfejsu i implementacji klasy.
5. Omów mechanizm metod (funkcji) wirtualnych.
VIII. Sieci komputerowe
1. Omów mechanizmy adresacji w sieciach oraz zależności pomiędzy poszczególnymi rodzajami adresów.
2. Opisz mechanizm wyznaczania trasy w sieciach komputerowych, podaj przykłady protokołów routingu.
3. Wyjaśnij zasadę działania systemu DNS (Domain Name System).
IX. Programowanie aplikacji WWW
1. Wyjaśnij pojęcia: kontekst aplikacji, kontekst strony JSP, kontekst JSF stosowane w technologiach J2EE.
2. Na czym polega model komunikacji określany mianem COMET (Ajax Push). Porównaj go ze
standardowym modelem HTTP.
3. Co oznaczają pojęcia „dokument poprawnie zbudowany” (well-formed) i „poprawny” (valid) używane w
specyfikacji XML ?
POLITECHNIKA POZNAŃSKA
1. Metody badania spełnialności formuł w rachunku predykatów
2. Wyrażenia regularne i ich implementacja w języku AWK
3. Definiowanie funkcji za pomocą operacji minimum
4. Różnice w sposobie kompresji obrazu jpeg i png
5. Narzędzia wspomagające tworzenie stron WWW
6. Działanie komputera wg architektury von Neumanna
7. Mechanizm funkcjonowania systemu przerwań komputera
8. Idea potokowości w budowie procesorów
9. Złożoność obliczeniowa w średnim i najgorszym przypadku oraz jej zastosowanie do
analizy algorytmu szybkiego sortowania
10. Podstawowe reprezentacje maszynowe grafów
11. Problemy poszukiwania cyklu Eulera i cyklu Hamiltona - ich złożoność obliczeniowa
12. Funkcja złożoności obliczeniowej algorytmu deterministycznego i
niedeterministycznego
13. Podstawowe klasy złożoności problemów decyzyjnych i optymalizacyjnych
14. Sposoby przekazywania argumentów do funkcji występujące w języku C
15. Struktury danych w języku C
16. Zasady przechowywania danych w pamięci operacyjnej - poziom asemblera
17. Podprogramy i przekazywanie parametrów na poziomie asemblera
18. Zarządzanie procesami i wątkami (w tym: algorytmy przydziału procesora)
19. Zarządzania pamięcią operacyjną (organizacje pamięci, pamięć wirtualna)
20. Zarządzanie plikami (metody alokacji plików na dysku, zarządzanie obszarami wolnymi,
algorytmy szeregowania ruchu głowic).
21. Problem wzajemnego wykluczania i jego rozwiązania
22. Operacje semaforowe - ich implementacje i zastosowania
23. Monitory i ich zastosowania
24. Problem zakleszczenia i podejścia do jego rozwiązania
25. Synteza układów kombinacyjnych a synteza układów sekwencyjnych
26. Łączenie pamięci (zwiększanie długości słowa i liczby słów)
27. Projektowanie układów sterowania
28. Pierwsza i druga zasada indukcji matematycznej
29. Podstawowe obiekty kombinatoryczne (wariacje, permutacje, kombinacje z i bez
powtórzeń) – ich definicja i liczba
30. Liniowa, jednorodna zależność rekurencyjna rzędu drugiego ze stałymi
współczynnikami i sposób jej rozwiązywania
31. Graf pełny, dopełnienie grafu, graf dwudzielny oraz pełny graf dwudzielny – definicje
32. Definicja transwersali oraz twierdzenie Halla w postaci transwersalowej
33. Zadanie interpolacji - definicje i rodzaje
34. Metody rozwiązywania układów równań liniowych
35. Definicje: zmiennej losowej, procesu losowego oraz estymatora
36. Metody rozwiązywania równań i układów równań nieliniowych
37. Modele prototypowania i realizacji przyrostowej a kaskadowy model wytwarzania
oprogramowania
38. Wzorce projektowe (facade, moderator, proxy, adapter, composite, decorator,
observer, visitor, command, builder, factory method)
39. Diagramy UML jako opis dziedziny problemu lub specyfikacja kodu
40. Złożoność obliczeniowa problemów optymalizacyjnych, algorytmy aproksymacyjne i
trudność problemów aproksymacji, matroidy i algorytmy zachłanne
41. Przepływy w sieciach - sformułowanie problemu, metody rozwiązania, zastosowania
42. Kolorowanie grafów - różne sformułowania problemu, metody rozwiązania,
zastosowania
Moja uczelnia w pierwszym poście.
Zadanie dla programistów forum php:
znajdź różnice.