Witaj Gościu! ( Zaloguj | Rejestruj )

Forum PHP.pl

2 Stron V  < 1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> OOP. Interfejsy oraz klasy abstrakcyjne, Zabezpieczenie przed programistą?
Sedziwoj
post
Post #11





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 793
Pomógł: 32
Dołączył: 23.11.2006
Skąd: Warszawa

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Ale przy protected w klasie dziedziczącej jest widoczna, właśnie po to się ustawia tą widoczność aby nie można było jej z zewnątrz wywołać, ale w klasie dziedziczącej jak najbardziej.
Zacytuję, bo chyba tego nie widzisz:
Cytat
i eśli ktoś chciałby dziedziczyć po klasie i używać tych metod, to już nie może, wtedy metoda musi być conajmniej protected.

wtedy musi być private
Go to the top of the page
+Quote Post
Zeman
post
Post #12





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 70
Pomógł: 0
Dołączył: 29.03.2007

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Cytat(Sedziwoj @ 3.04.2007, 21:25:43 ) *
Ale przy protected w klasie dziedziczącej jest widoczna, właśnie po to się ustawia tą widoczność aby nie można było jej z zewnątrz wywołać, ale w klasie dziedziczącej jak najbardziej.
Zacytuję, bo chyba tego nie widzisz:

wtedy musi być private


No to sie chyba faktycznie nie rozumiemy, bo poprawiasz mnie tak samo ja ja piszę.
Podsumowywując krótko i jednoznacznie:
private - metoda widoczna tylko w klasie w ktorej jest definicja tej metody, niewidoczna w klasach potomnych ani poza klasą
protected - tj private a dodatkowo widoczna w klasach potomnych
public - tj protected a dodatkowo poza klasą
Go to the top of the page
+Quote Post
mike
post
Post #13





Grupa: Przyjaciele php.pl
Postów: 7 494
Pomógł: 302
Dołączył: 31.03.2004

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Cytat(Zeman @ 3.04.2007, 21:33:24 ) *
private - metoda widoczna tylko w klasie w której jest definicja tej metody, niewidoczna w klasach potomnych ani poza klasą
protected - tj private a dodatkowo widoczna w klasach potomnych
public - tj protected a dodatkowo poza klasą
Dziwisz się później, że nikt Cię nie rozumie. Napisz to jak po ludzku a nie się bawisz (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/tongue.gif)
Jak protected to protected a nie jakieś "ale".

private - składowe klasy (pola, funkcje) widoczne (czyli dostęp do niech) tylko i wyłącznie wewnątrz klasy;
protected - składowe klasy, do których dostęp jest z wewnątrz klasy oraz wewnątrz klas dziedziczących.
public - składowe klasy do których dostęp można uzyskać w dowolnym miejscu aplikacji.

Ten post edytował mike_mech 3.04.2007, 21:19:43
Go to the top of the page
+Quote Post
Turgon
post
Post #14





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 800
Pomógł: 0
Dołączył: 26.11.2005
Skąd: Nowy Sącz

Ostrzeżenie: (0%)
-----


W mojej skromnej opinii, klasy abstrakcyjne, finale i interfejsy, to błogosławieństwo. Wiem to z doświadczenia, bo kod którego używam rozwijałem przez ponad rok w różnych odstępach czasu. Z dużą ilość modyfikacji, różnymi stylami programowania, ale zgodnie z OOP i teraz poprawia oraz używa się to cudownie.

Specjalnie dla niedomyślnego pana Athlana uzasadnienie:
Mam ok. 50 klas, które były pisane na przestrzeni 1 roku i gdyby nie jasno zdefiniowane interfejsy itp. , miałbym spore problemy, z powrotem do programowania, po przerwie jaką sobie ostatnio zrobiłem (2 miesiące).

Ten post edytował Turgon 4.04.2007, 18:22:43
Go to the top of the page
+Quote Post
enigma
post
Post #15





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 163
Pomógł: 0
Dołączył: 10.09.2006

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Cytat(Athlan @ 3.04.2007, 19:26:15 ) *
  1. <?php
  2.  
  3. interface ObrabiarkaTablic
  4. {
  5. function obrobka($aTablica);
  6. }
  7.  
  8. class Rodzic
  9. {
  10. abstract function obrobka($aTablica)
  11. {
  12. // wykonanie jakis operacji
  13. return $aTablica;
  14. }
  15. }
  16.  
  17. class Dziecko extends Rodzic implements ObrabiarkaTablic
  18. {
  19. public function obrobka($aTablica)
  20. {
  21. // poprzednia filtracja danych:
  22. $aTablica = parent::obrobka($aTablica);
  23. // inna przerobka danych
  24. }
  25.  
  26. ?>

dołączę się do tematu (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/tongue.gif) klasa Rodzic musi być abstrakcyjna chyba, tak (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/questionmark.gif)

kurde czegoś tu nie rozumiem, no po co tak robić
class Dziecko extends Rodzic implements ObrabiarkaTablic
nie można by tylko
class Dziecko extends Rodzic
bo jakoś oprócz tego że wymuszają w klasie która dziedziczy zaimplementowanie odpowiednch funkcji nie widzę idei (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/tongue.gif) proszę o jaśniejsze wytłumaczenie po co to używamy

Ten post edytował enigma 1.05.2007, 16:47:54
Go to the top of the page
+Quote Post
dr_bonzo
post
Post #16





Grupa: Przyjaciele php.pl
Postów: 5 724
Pomógł: 259
Dołączył: 13.04.2004
Skąd: N/A

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Cytat
kurde czegoś tu nie rozumiem, no po co tak robić
class Dziecko extends Rodzic implements ObrabiarkaTablic
nie można by tylko
class Dziecko extends Rodzic
bo jakoś oprócz tego że wymuszają w klasie która dziedziczy zaimplementowanie odpowiednch funkcji nie widzę idei proszę o jaśniejsze wytłumaczenie po co to używamy

Interfejsy zostaly wziete z Javy, gdzie zmienna musi miec typ:
Kod
ObrabiarkaTablic ot = new Dziecko(); // jako ze dziecko implementuje ObrabiarkaTablic wiec jest typu ObrabiarkaTablic
ot = new XXXXXXX(); // gdzie XXXX..XX tez implemetuje ObrabiarkaTablic

a to wszystko po to zeby mozna bylo wykonac
Kod
ot.obrobka( tablica )

bo kompilator musi wiedziec czy na obiekcie 'ot mozna wywolac obrobka().

W PHP nie ma typowania zmiennych i mamy duck-typing, tzn. jesli na obiekcie wywolamy metode a on ja posiada to jest OK, czyli -> interfejsy sa niepotrzebne od strony wykonania, 'kompilacji' a bardziej do dokumentacji kodu, ogarniecia jego struktury
Go to the top of the page
+Quote Post
Sedziwoj
post
Post #17





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 793
Pomógł: 32
Dołączył: 23.11.2006
Skąd: Warszawa

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Tu po prostu Rodzic powinien implementować ObrabiarkaTablic, a wtedy nie trzeba dzieciom tego pisać, bo to jest z rodzica (jeśli się nie mylę przy takiej składni w Java też by nie było problemu)
A dodanie interfejsu to raczej kiedy rozszerzany jest rodzica, np. amfibia dziedziczy po samochodach, ale też implementuje łodzie, bo może pływać (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/biggrin.gif)
Go to the top of the page
+Quote Post
enigma
post
Post #18





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 163
Pomógł: 0
Dołączył: 10.09.2006

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Cytat(dr_bonzo @ 1.05.2007, 20:03:22 ) *
czyli -> interfejsy sa niepotrzebne od strony wykonania, 'kompilacji' a bardziej do dokumentacji kodu, ogarniecia jego struktury
czyli przy każtym projekcie robić sobie klasy abstrakcyjne i interfejsy (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/questionmark.gif)


Cytat(Sedziwoj @ 2.05.2007, 12:30:45 ) *
A dodanie interfejsu to raczej kiedy rozszerzany jest rodzica, np. amfibia dziedziczy po samochodach, ale też implementuje łodzie, bo może pływać (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/biggrin.gif)
czyli wielodziedziczenie

oprócz tych dwóch, są jeszcze jakieś zastosowania ?

--EDIT
przeczytałem wszystkie topiki na forum o interfejsach i klasach abstrakcyjnych ale jeszcze czegoś mi brakuje (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/tongue.gif) musze się z tym przespać (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg)

w jednej ksiżące znalazłem fajny przykład dla kals abstrakcyjnych
mamy klasę ssak no co to jest, nic konkretnego, nie można mieć obirektu klasy ssak, to byłoby bez sensu, więc robimy abstrakcję i dziedziczymy po niej (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/tongue.gif)
chyba dobre (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) jeszcze żeby tak ładnie były interfejsy wytłumaczone (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/tongue.gif)

Ten post edytował enigma 2.05.2007, 14:15:09
Go to the top of the page
+Quote Post
menic
post
Post #19





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 493
Pomógł: 0
Dołączył: 14.06.2003
Skąd: Tomaszów Lubelski/Rzeszów

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Ale interfejsy sa bardzo proste do zrozumienia. Stosuje sie je najczęściej kiedy jakaś klasa moze byc wymieniona na inna. Np. handler sesji, Router. Wtedy w interefejsie zawierasz które metody są wymagane do poprawnego działania nowej klasy z pozostałymi i jazda (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif)

A co do przykladów... Ja nie wiem po co ludzie w tych wszstkich książkach dają te durne odniesienia do samochodów, zwierząt. Jak czytałem ksiązki to nigdy tego nie mogłem poją. Dopiero jak pracowałem z kodem to wszystko sie wyjasniło. Takie przykłady wprowadzają tylko bezsensowne zamieszanie.

Ten post edytował menic 13.05.2007, 10:14:31
Go to the top of the page
+Quote Post
Cysiaczek
post
Post #20





Grupa: Moderatorzy
Postów: 4 465
Pomógł: 137
Dołączył: 26.03.2004
Skąd: Gorzów Wlkp.




Interfejsy to dla mnie głównie nowe typy, które można wymusić.
Proszę pominąć niedociągnięcia w implementacji

  1. <?php
  2. interface inteligencjaNaPewenymPoziomie{}
  3. abstract class Ssaki{}
  4.  
  5. class Czlowiek extends Ssaki implements inteligencjaNaPewenymPoziomie{}
  6. class Orangutan extends Ssaki{}
  7.  
  8. // 2 podobne, ale jakże różne klasy Budowniczy
  9.  
  10. class Budowniczy{
  11.  
  12. function budujSamolot(Ssaki $object){}
  13. function budujSamolot(Ssaki $object); //orangutan z powodzeniem wybuduje na samolot : )
  14. function malujWPaincie(Ssaki $object){} // orangutan i czlowiek mogą używać Painta(TM)
  15. }
  16.  
  17.  
  18. class Budowniczy{
  19.  
  20. function __construct(Ssaki $object){}
  21. function budujSamolot(inteligencjaNaPewenymPoziomie $object){} // tutaj tylko obiekt typu inteligencjaNaPewenymPoziomie bedzie mógł wykonać zadanie
  22. function malujWPaincie(Ssaki $object){} // orangutan zawsze może pomalować : P
  23. }
  24. ?>


Pozdrawiam.

Ten post edytował Cysiaczek 13.05.2007, 11:59:59
Go to the top of the page
+Quote Post
Sedziwoj
post
Post #21





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 793
Pomógł: 32
Dołączył: 23.11.2006
Skąd: Warszawa

Ostrzeżenie: (0%)
-----


menic stosowane są takie przykłady, aby każdy czytający je zrozumiał, bo pamiętaj że programiści zajmują się różnymi sprawami i nie zrozumiał byś pewnych przykładów.
Dlatego się tworzy takie abstrakcyjne przykłady, a powinieneś je znajdywać w swoim projekcie.
Go to the top of the page
+Quote Post
Turgon
post
Post #22





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 800
Pomógł: 0
Dołączył: 26.11.2005
Skąd: Nowy Sącz

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Cysiaczek, a jakże dobry i prosty przykład. Tutaj warto stosować zasadę "Filtrowuj wszystko co się da". Dlatego na pewno nikt nie wrzuci nam np. do rejestru kolekcji obiektu routera (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg)
Go to the top of the page
+Quote Post
splatch
post
Post #23





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 487
Pomógł: 7
Dołączył: 7.01.2004
Skąd: Warszawa

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Troszkę inny przykład ...
  1. <?php
  2. // Definicje wspólne dla wielu obiektów
  3. interface ILiveSchoolElement {} // na codzień w szkole
  4. interface IPeople {} // jakaś osoba
  5. interface ITeacher extends IPeople {} // nauczyciel
  6. interface ILearner extends IPeople {} // uczeń
  7.  
  8. // Implementacja metod wspólnych
  9. abstract class AbstractPeople implements IPeople {}
  10. abstract class AbstractPeopleLiveSchoolElement extends AbstractPeople implements ILiveSchoolElement {}
  11.  
  12. // Specjalizacja, implementacja metod specyficznych
  13. class Teacher extends AbstractPeopleLiveSchoolElement implements ITeacher {}
  14. class Learner extends AbstractPeopleLiveSchoolElement implements ILearner {}
  15.  
  16. // i może na końcu ..
  17. class Jacek extends Learner {}
  18. ?>
Go to the top of the page
+Quote Post
LBO
post
Post #24





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 1 415
Pomógł: 117
Dołączył: 7.09.2005
Skąd: Warszawa

Ostrzeżenie: (0%)
-----


JA bym się przyczepił do jacka, bo:
  1. <?php
  2. $jacek = new Learner();
  3. ?>


Hehehe, pozdrawiam, ładny przykład.
Go to the top of the page
+Quote Post
DeyV
post
Post #25





Grupa: Zarząd
Postów: 2 277
Pomógł: 6
Dołączył: 27.12.2002
Skąd: Wołów/Wrocław




Korzystanie z interfejsów pokazuje swoje zalety w PHP szczególnie dzięki zastosowaniu SPL.
Wykorzystanie iteratora (czyli użycie foreach) lub zliczania elementów (count()) na obiekcie nie byłoby nigdy możliwe, gdyby nie odpowiednie interfejsy, wbudowane i wymagane przez te konstrukcje językowe lub funkcje.

Mi natomiast zasadność użycia interfejsów świetnie pokazała jeszcze inna sytuacja.

Mam różne rodzaje list pobieranych z baz danych. Niektóre z nich można sortować, inne stronnicować, jeszcze inne - filtrować. Niektóre mogą wszystko (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif)
Do każdego z tych zastosowań mam inną klasę, w stylu Pager, SorPanel, SearchPanel itp.

Oczywiste jest jednak, że do Pagera może trafić tylko lista, która potrafi być stronnicowana, więc Pager wymaga od otrzymywanego obiektu implementacji interfejsu Pageble.
Tak samo SortPanel itd. Dzięki temu bardzo łatwo, już na poziomie najprostszych testów sprawdzić, czy dana lista została poprawnie obsłużona.
W końcu nie tylko może mieć kilka interfejsów, które wymuszą na niej utworzenie odpowiednich metod, to jeszcze ewentualne błędy zostaną wykazane od razu po pierwszym odpaleniu testu (nie muszę fizycznie kliknąć w żaden link do stronnicowania (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg) )
Go to the top of the page
+Quote Post
vegelus
post
Post #26





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 25
Pomógł: 0
Dołączył: 31.05.2005

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Przepraszam, że odgrzewam temat. Chciałbym poruszyć problem związany z interfejsami i myślę, że kontynuacja w tym wątku będzie odpowiednia.
Postanowiłem wykorzystać wzorzec kompozycji do zebrania kilku podobnych elementów, lecz z niewielkimi różnicami. Poniższy kod uprościłem do dwóch różnic. Do plecaka mogę włożyć element będący dzieckiem klasy abstrakcyjnej Item. Ale w zależności od materiału z jakiego jest wykonany dany element implementuje odpowiedni interfejs(szkło i drewno). Poniżej przedstawiam kod oraz proszę o podanie w jaki sposób w klasie Bag rozróżniać z jakiego materiału jest dany element aby wydać odpowiedni dźwięk.

  1. <?php
  2. class ItemExeption extends Exception {}
  3.  
  4. interface szklo{
  5. function brzdek();
  6. }
  7. interface drewno{
  8. function pukpuk();
  9. }
  10.  
  11. abstract class Item {
  12. abstract function weigth();
  13.  
  14. function addItem(Item $item){
  15. throw new ItemExeption(get_class($this)." to liść");
  16. }
  17.  
  18. function removeItem(Item $item){
  19. throw new ItemExeption(get_class($this)." to liść");
  20. }
  21.  
  22. }
  23.  
  24. class butelka extends Item implements szklo {
  25. function weigth(){
  26. return 2;
  27. }
  28.  
  29. function brzdek(){
  30. return 'Brzdek! Brzdek! ';
  31. }
  32. }
  33.  
  34. class patyk extends Item implements drewno {
  35. function weigth(){
  36. return 4;
  37. }
  38.  
  39. function pukpuk(){
  40. return 'Puk! Puk! ';
  41. }
  42. }
  43.  
  44. class drewniane_luterko extends Item implements drewno, szklo {
  45. function weigth(){
  46. return 3;
  47. }
  48. function pukpuk(){
  49. return 'Puk! Puk! ';
  50. }
  51. function brzdek(){
  52. return 'Brzdek! Brzdek! ';
  53. }
  54. }
  55.  
  56. class Bag extends Item {
  57. private $items = array();
  58.  
  59. function addItem(Item $item) {
  60. foreach($this->items as $thisItem){
  61. if($item === $thisItem){
  62. return;
  63. }
  64. }
  65. $this->items[] = $item;
  66. //gdzieś tutaj chciałbym móc użyć czegoś takiego 
  67. if($item == 'szklo'){
  68.  $item->brzdek();
  69. }
  70. function removeItem(Item $item){
  71. $items = array();
  72. foreach($this->items as $thisItem){
  73. if($item !== $thisItem){
  74. $items[] = $thisItem; 
  75. }
  76. }
  77. $this->items = $items;
  78. }
  79. function weigth(){
  80. $ret = 0;
  81. foreach($this->items as $item){
  82. $ret += $item->weigth();
  83. }
  84. return $ret;
  85. }
  86. }
  87.  
  88. $plecak = new Bag();
  89. //wkladamy do plecaka butelke i sluszymy brzdek
  90. $plecak->addItem(new butelka());
  91. //wkladamy patyk i slyszymy pukpuk
  92. $plecak->addItem(new patyk());
  93. //sprawdzamy ciezar wlorzonych przedmiotow
  94. print 'Plecak waży: '. $plecak->weigth() . ' kg.<br>';//wynik: Plecak waży: 6 kg.
  95.  
  96. ?>


Ten post edytował vegelus 7.01.2008, 02:31:09
Go to the top of the page
+Quote Post
mike
post
Post #27





Grupa: Przyjaciele php.pl
Postów: 7 494
Pomógł: 302
Dołączył: 31.03.2004

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Jest do tego gotowy operator: instanceof
Go to the top of the page
+Quote Post
Virti
post
Post #28





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 115
Pomógł: 12
Dołączył: 11.01.2005
Skąd: Zduńska Wola

Ostrzeżenie: (0%)
-----


A ja, jeśli można, chciałbym prosić o wytłumaczenie jak krowie na granicy po co w ogóle stosuje się klasy abstrakcyjne? Przeczytałem cały temat i niestety nie mogę tego zrozumieć.
Go to the top of the page
+Quote Post
Whisller
post
Post #29





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 77
Pomógł: 5
Dołączył: 29.03.2006
Skąd: Poznań

Ostrzeżenie: (0%)
-----


@Virti
Aby ułatwić sobie implementację (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) Mały przykład kodu.
  1. <?php
  2. abstract class HeniuTreeNode 
  3. {
  4. /**
  5.  * Ustawienie ID gałęzi
  6.  *
  7.  * @param int $id
  8.  */
  9. public function setId($id)
  10. {
  11. $this->id = $id;
  12. }
  13. public function getId()
  14. {
  15. return $this->id;
  16. }
  17.  
  18. /**
  19.  * Ustawienie nazwy elementu
  20.  *
  21.  * @param string $name
  22.  */
  23. public function setName($name)
  24. {
  25. $this->name = $name;
  26. }
  27. public function getName()
  28. {
  29. return $this->name;
  30. }
  31.  
  32. private $id = null;
  33. private $name = null;
  34. }
  35. ?>


Oraz klasa dziedzicząca po niej

  1. <?php
  2. class HeniuTreeNodeNested extends HeniuTreeNode
  3. {
  4. // Tutaj cały kod
  5. // Mamy dostęp do metod set/getId oraz set/getName
  6. )
  7. ?>


I teraz wiesz że każda z klas odpowiadających za pojedyńczą gałąź będzie miała takie metody jak set/getId set/getName implementujesz je w klasie abstrakcyjnej po której będą dziedziczyć Twoje klasy i wtedy nie musisz już "przepisywać" ich na nowo (jeśli nie chcesz) w każej klasie z osobna.
Dzięki temu uzysujesz już wstępną implementację, a nic nie stoi na przeszkodzie aby w danej klasie nadpisać(jeśli jest taka potrzeba) te metody(set/getId czy set/getName)
Może to trochę zamotane ale ogólnie rzecz biorąc dużej polityki tutaj nie ma (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif)
Go to the top of the page
+Quote Post
Virti
post
Post #30





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 115
Pomógł: 12
Dołączył: 11.01.2005
Skąd: Zduńska Wola

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Ok, czyli rozumiem, że abstrakcja dostarcza funkcji, które są używane przez kilka(naście) pochodnych klas, tak aby nie trzebabyło w każdej z osobna ich deklarować? W takim razie dlaczego nie stosować normalnych klas (nie-abstrakcyjnych) jako rodziców? Żeby zabezpieczyć się przed wywołaniem bezpośrednio tej funkcji?
Go to the top of the page
+Quote Post

2 Stron V  < 1 2 >
Reply to this topicStart new topic
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 



RSS Aktualny czas: 24.12.2025 - 15:55