![]() |
![]() |
![]() ![]()
Post
#1
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 135 Pomógł: 0 Dołączył: 29.05.2006 Skąd: Lublin Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Otóż mam problem - jak obliczyć zasięg rzutu ukośnego, jeżeli ciało zostało rzucone z jakiejś wysokości.
Bo normalnie to oblicza sie ze wzoru z= (V^2 * sin2a)/g A jak dodać do tego ten lot po osiągnięciu wysokości z której zostało wystrzelone ciało? -------------------- [gg:8166107][jid:mmatheww@jabberpl.org][mail:mat.wojcik[at]gmail.com][www: http://mwojcik.pl]
|
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() Grupa: Przyjaciele php.pl Postów: 5 724 Pomógł: 259 Dołączył: 13.04.2004 Skąd: N/A Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Ruch po tej krzywej rozkladasz na ruch równoległy do pow. ziemi (ruch jednostajny) i pionowy (jedn. przyspieszony/opozniony).
Policz po jakim czasie cialo spadnie na ziemie po rzucie pionowym z tej wysokosci. Zasieg to odleglosc w poziomie, ktora to cialo pokona w tymze czasie za stala predkoscia (wyznaczasz z wektora predkosci poczatkowej). -------------------- Nie lubię jednorożców.
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 135 Pomógł: 0 Dołączył: 29.05.2006 Skąd: Lublin Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Cytat wyznaczasz z wektora predkosci poczatkowej Tzn. Jeżeli mam prędkosć V0 = 300 m/s to w punkcie w którym ciało osiągnie znowu wysokość początkową prędkosć będzie równa 300. To ją mam wstawić do obliczeń? I to ma być stała? A nie czasem przyspieszona z przyspieszeniem grawitacyjnym?
-------------------- [gg:8166107][jid:mmatheww@jabberpl.org][mail:mat.wojcik[at]gmail.com][www: http://mwojcik.pl]
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Grupa: Przyjaciele php.pl Postów: 5 724 Pomógł: 259 Dołączył: 13.04.2004 Skąd: N/A Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Zajrzyj na jakies forum matematycze/fizyczne -- tam sa pewnie gotowe rozwiazania, bo to jest standardowe zadanie
A co mi tam: Rzucasz pod katem? No to rozkladasz predkosc poczatkowa na skladowe: pozioma i pionowa. Dzieki temu mozesz je osobno rozpatrywac: Skladowa pionowa: Ile czasu bedzie trwal lot? Od momentu wyrzucenia do momentu upadniecia na ziemie. Czyli ile czasu? 1. lot w gore z Vy0 i opoznieniem g 2. lot w dol do wysokosci z ktorej cialo bylo wyrzucane: z predkoscia poczatkowa == 0 i przysp. g 3. lot w dol z wysokosci H z predk. pocz. rowna Vy0 (ale o przeciwnym zwrocie niz na poczatku ruchu) i przysp. g Proscizna, nie? Wystarczy obliczyc czasy i zsumowac. Skladowa pozioma Cialo porusza sie ze stala predkoscia Vx0 az upadnie na ziemie. Zasieg (droga) to predkosc * czas. Predkosc i czas... Skad wziasc (wziac? ![]() Narysuj sobie ten wektor. Zbuduj na nim prostokat, tak zeby ten wektor byl jego przekatna. Widzisz teraz trojkat prostokatny? Masz podany ten kat ostry? No to do roboty -- trzaskaj sinusami i cosinusami i obliczysz tewartosci. Uwielbialem to zadanie, dzieki niemu mialem 4.5 z cwiczen z fizyki ![]() ![]() -------------------- Nie lubię jednorożców.
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 2 262 Pomógł: 21 Dołączył: 3.05.2004 Skąd: Sopot, Krakow, W-wa Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Ja dzięki takiemu zadaniu zaliczylem pierwszy semestr zajec na Politechnice Gdanskiej
![]() -------------------- Javascript, Coffeescript, Node.js, Mongo, CouchDb, chmury, workery & inne bajery - zycie jest zbyt krotkie aby miec nudna prace :)
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 135 Pomógł: 0 Dołączył: 29.05.2006 Skąd: Lublin Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
A ja to mam w 1 LO :]
Chcę się upewnić i proszę o sprawdzenie. Dane - H0=100m V0=300m/s kat=45 stopni. wiec zasieg jaki bylby gdyby H0=0 wynosi : ((300m/s)^2 * sin2*45)/10 m/s^2 = 9000 m potem Vx= 300*sin45 = 212,132 Jako że 45stopni Vy=Vx Czas ruchu pionowego - t=100m/ (0,5* 300m/s * 10m/s^2) = 0,06 s Droga ruchu poziomego = s= 212,132 * 0,0666667 ~14m Więc całkowicie 9014m. Czy tak powinno wyjść? Teraz robie rozszerzone zadanie :] Armata stoi na wzgórzu o wysokości 100m. Wystrzeliwany jest z niej pocisk z prędkością początkową 500 m/s. Pod jakim kątem należy wystrzelić pocisk, aby dotarł on na jak najdalszą odległość? Siłę oporu ruchu należy wyliczyć ze wzoru – F= -kv , gdzie k=0,01. Co 0,001 sekunde mam petle zrobona - rozkladam predkosc na Vx i Vy potem opór na Fx i Fy - tu mi sie wydaje ze mam zle, bo jezeli np. mam opór 5N to robie ze w czasie 1s cialo wytraca predkosc 5m/s - takie zalozenie przyjalem, ale wydaje mi sie ze jest to zle. Potem dzialam grawitacyjnym przyspieszeniem i obliczam na jaka odleglosc sie wzniesie i o ile poleci wzdloz osi x, robie petelke az bedzie wysokosc=0. Kat wychodzi mi 39.30, zasieg 17 300m. Stosowna czesc kodu podczas petli (c++) : Kod predkosc= sqrt(Vy*Vy+Vx*Vx); sinus= Vy/predkosc; cosinus= Vx/predkosc; float Foporu=predkosc*k*(-1); // siła oporu w danej chwili float Fy=sinus*Foporu; //Fy dla początku tego ruchu float Fx=cosinus*Foporu; //Fx dla początku tego ruchu Vy=Vy+(Fy*time); //odjete wartosci Vx=Vx+(Fx*time); // odjete wartosci po dzialaniu sily oporu ruchu Vy=Vy - (do_g-3.086*0.000001*height) * time; //przyspieszenie; do_g to wartosc, ktora sluzy do obliczania g height=height+ (Vy*time); // wysokosc po tym czasie width=width+ (Vx*time); Z kolei moj facet od fizyki twierdzi, ze to sie bez problemu zrobi w excelu i jest to krotki sposob. Moze ktos go zna? Czy ktos na tyle zna sie na fizyce by mi pomoc i stwierdzic czy rozwiazanie jest dobre? -------------------- [gg:8166107][jid:mmatheww@jabberpl.org][mail:mat.wojcik[at]gmail.com][www: http://mwojcik.pl]
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 19.08.2025 - 16:06 |