Witaj Gościu! ( Zaloguj | Rejestruj )

Forum PHP.pl

> Poziom informatyki w polskich szkołach
WebCM
post
Post #101





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 375
Pomógł: 20
Dołączył: 28.07.2006

Ostrzeżenie: (0%)
-----


O informatyzacji polski i zacofaniu polskich szkół już pisałem, ale może warto poruszyć ten temat także na forach.

Poziom informatyki w polskich szkołach jest na miernym poziomie. Wniosek nasuwa się natychmiast: musimy uczyć się sami. Poza tym jest za mało czasu, aby szczegółowo omówić tematy i nauczyć dobrych praktyk. (IMG:style_emoticons/default/cool.gif)

W szkole podstawowej spotykałem się z różnymi rewelacjami (wpiszcie to w Google):
Cytat
AKAPIT - fragment tekstu między dwoma naciśnięciami klawisza ENTER

Chyba nic się nie zmieniło. Nauczyciele dalej powtarzają głupoty z prehistorycznych książek. Dawno już nie pisałem nic w Wordzie, ale w przypadku OpenOffice to kompletna bzdura. Przy domyślnej konfiguracji Enterem tworzymy nowy akapit, a zwykłe przejście do nowej linii kombinacją SHIFT+ENTER. (IMG:style_emoticons/default/tongue.gif)

Szkoła podstawowa
Kiedyś szkoły miały 4 godziny do rozplanowania i tak chyba jest nadal. Można ten czas wykorzystać optymalnie i wcale nie potrzeba więcej. W gimnazjum tylko 2 godziny. Stanowczo za mało. Można wyrzucić godzinę techniki na rzecz informatyki. Rodzą się pytania:

1. Po co uczyć obsługi Painta?
Przecież on nie nadaje się do zaawansowanej obróbki grafiki ani algorytmów do bezstratnego skalowania obrazów! Nie mówi się o istnieniu innych programów graficznych, przeglądarek zdjęć... Zrobiłem jednak eksperyment: powiększyłem zdjęcie o 200% w Paincie oraz IrfanView (z opcją "metoda zwykła (szybciej, gorsza jakość)". Który wygrał? Zaskoczę Was - Paint. Wynika z tego, że jakiś algorytm zastosowali. Jednak nawet Lanczos nie radzi sobie z deformacjami.

A jeśli już uczyć Painta - cały materiał można zrealizować na 2 złączonych lekcjach. Bardziej zaawansowani są ograniczeni - brak gradientów, filtrów, zaawansowanego zaznaczania, warstw, przekształceń perspektywy [...]

2. Czy szkoła uczy myślenia, czy tylko ściśle określonych schematów?
Aby zaznaczyć wszystko, klikamy: Edycja -> Kopiuj
Aby zmienić rozmiar marginesów lub stron, klikamy: Plik -> Ustawienia strony
Aby włączyć internet, klikamy dwukrotnie niebieskie E na pulpicie

To takie przykłady wymyślone z palca. Wydaje mi się, że użytkownik musi znać podstawy albo nauczyć się ich przez doświadczenie i z innych źródeł, aby przestał myśleć schematami. Później zmieni się interfejs w programie i koniec. Bez przeszkolenia się nie obędzie (w pracy i tak są konieczne, aby pracownicy jak najszybciej go opanowali).

Większość programów (a szczególnie dołączone do systemu Windows) mają pomoc. Nikt nie powinien mieć problemu ze znalezieniem odpowiedniego menu, ale warto wspomnieć, że coś takiego istnieje. (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)

3. Czy warto tłuc Worda i Excela przez wszystkie lata?

Programy biurowe są bardzo przydatne w pracy, w szkole, w domu, na konferencjach... Ostatnio zyskują na popularności internetowe aplikacje (Google Docs) lub narzędzia do konkretnych celów, które częściowo je wypierają. Mimo wszystko trzeba uczyć Worda, Excela, PowerPointa, Accessa i ewentualnie innych programów biurowych. Należy dopuścić też OpenOffice. Pozostaje pytanie, ile godzin na to przeznaczyć.

Okazuje się, że nie można efektywnie przerobić wszystkich funkcji na kilku lekcjach. Obsługi można zapomnieć, niektóre rzeczy pominąć, dlatego powtarza się umiejętności i rozszerza w gimnazjum i szkole średniej. Wprowadzanie zaawansowanych czynności w podstawówce też jest przegięciem.

Musimy pamiętać, że informatyka to nie tylko Word i Excel. To bardzo szeroka dziedzina! Zatem ile czasu nauczyciele powinni poświęcać na pakiety biurowe? Program jest bardzo nieścisły.

4. Czy uczyć obsługi komputera od podstaw?

Wydaje się, że w 2010 roku każdy opanował system. Zaryzykuję stwierdzeniem, że większość nie zna nawet 10% funkcji, które oferuje - tak, dostępnych z GUI. (IMG:style_emoticons/default/dostal.gif)

Na pewno w IV lub V klasie trzeba uczyć SZCZEGÓŁOWEJ obsługi narzędzi:
1. Kalkulator (można przypiąć do menu Start lub stworzyć skrót bliżej)
2. Wyszukiwarka (wzmianka, aby nie usuwać przypadkowych plików)
3. Wyszukiwanie pomocy w systemie i w Internecie
4. Trochę o funkcjach przeglądarek (oraz o tym, że IE != Internet)
5. I przede wszystkim - nie bać się komputera!

5. Dlaczego tak mało mówi się o bezpieczeństwie?

Tylko dobry nauczyciel porządnie omówi temat bezpieczeństwa - może nawet w praktyce - tu przydałyby się aplikacje do wizualizacji groźnych sytuacji, aby wszystkim wiedza została w głowach.

6. Czy jesteśmy przygotowani do ewolucji informatycznej?

Teraz praktycznie wszędzie wykorzystuje się komputery. Obsługa komputerów dzisiaj nie stanowi żadnego problemu, ale ich użytkownicy mają poważne braki teoretyczne. Kto choć trochę interesuje się komputerami, podstawowej teorii sam się nauczy, dojdzie do konkluzji, ale to za mało.

O tym, że istnieją inne systemy operacyjne, coś tam może posłyszeli (tylko w którym kościele?) (IMG:style_emoticons/default/blinksmiley.gif)

7. Programowanie na poziomie podstawowym - za czy przeciw?

Czy uczyć programowania w klasach bez profilu INF? Zostawiam do dyskusji. Mimo wszystko elementy algorytmiki i innych systemów liczbowych powinny być obowiązkowe na poziomie podstawowym.

8. Poziom informatyki w klasach INF

Pozostawię bez komentarza. Tragedia. (IMG:style_emoticons/default/mad.gif)

Dyskutujmy

Może dojdziemy do ciekawych wniosków.

Dlaczego Polska ma tak dobrych informatyków? Po prostu uczą się sami z różnych źródeł i praktykują (IMG:style_emoticons/default/guitar.gif)

@blooregard: w ostatniej chwili zorientowałem się, że temat wysłałem do KiO zamiast do Hydeparku. Było za późno na zmianę.

Ten post edytował WebCM 26.03.2010, 21:45:23
Go to the top of the page
+Quote Post

Posty w temacie
- WebCM   Poziom informatyki w polskich szkołach   26.03.2010, 21:19:11
- - Daiquiri   Zrozum proszę, że nie można na każdym przedmiocie ...   31.03.2010, 13:35:37
- - thek   Nie będziemy formatować tekstu? Nie no.. Chyba żar...   31.03.2010, 14:06:39
- - phpion   @morgan: Wiem, że już się nie będziesz wypowiadał ...   31.03.2010, 14:15:39
|- - morgan   Cytat(phpion @ 31.03.2010, 15:15:39 )...   31.03.2010, 14:34:08
|- - mike   Cytat(morgan @ 31.03.2010, 15:34:08 )...   31.03.2010, 14:42:59
|- - phpion   Cytat(morgan @ 31.03.2010, 15:34:08 )...   31.03.2010, 14:48:08
|- - morgan   Cytat(phpion @ 31.03.2010, 15:48:08 )...   31.03.2010, 14:57:00
|- - mike   Cytat(morgan @ 31.03.2010, 15:57:00 )...   31.03.2010, 15:06:05
|- - morgan   Cytat(mike @ 31.03.2010, 16:06:05 ) J...   31.03.2010, 15:08:11
|- - mike   Cytat(morgan @ 31.03.2010, 16:08:11 )...   31.03.2010, 15:22:15
|- - morgan   mike argument jest taki sam jak twoj, a wiedza o ...   31.03.2010, 15:39:16
- - Daiquiri   Cytat(morgan @ 31.03.2010, 15:06:50 )...   31.03.2010, 14:47:58
- - jareeny   Własnie i chyba w tym leży problem u co niektórych...   31.03.2010, 14:50:08
- - darko   Sorki przeczytałem tylko temat, ale podsumuję to t...   31.03.2010, 15:37:20
- - kamil4u   Jeśli chodzi o licea to uważam, że powinniśmy uczy...   31.03.2010, 15:39:02
- - blooregard   CytatTak samo z sieciami, ze mozesz polaczyc kompu...   31.03.2010, 15:50:05
- - Daiquiri   Wszystko pięknie, tylko o rzeczonym pantofelku będ...   31.03.2010, 15:51:18
|- - morgan   Cytat(Daiquiri @ 31.03.2010, 16:51:18...   31.03.2010, 16:00:46
- - kamil4u   CytatWszystko pięknie, tylko o rzeczonym pantofelk...   31.03.2010, 15:55:18
- - Daiquiri   Cytat(kamil4u @ 31.03.2010, 16:55:18 ...   31.03.2010, 16:10:20
|- - morgan   Daiquiri Edytor tekstu jak najbardziej jako podsta...   31.03.2010, 16:17:14
- - Daiquiri   Cytat(morgan @ 31.03.2010, 17:17:14 )...   31.03.2010, 16:27:20
- - WebCM   Podam swoją wizję informatyki w szkole. Chyba wszy...   31.03.2010, 16:55:45
- - erix   Cytatargument jest taki sam jak twoj, a wiedza o p...   31.03.2010, 17:28:38
- - morgan   CytatWięc nie chrzań głupot. Wolę aby w LO nie był...   31.03.2010, 18:26:59
- - Daiquiri   WebCM, wiesz co? Nie ma się co szarpać. Postuluję ...   31.03.2010, 18:59:59
- - Wykrywacz   Co robisz kiedy omówisz podstawy programów biurowy...   1.04.2010, 08:29:15
- - thek   Wykrywacz.. Nie zapomnijmy, że są jeszcze w pakiec...   1.04.2010, 08:52:54
- - Wykrywacz   Oj to też pisałem o tych podstawowych A ni słowa...   1.04.2010, 09:22:51
- - athabus   A i przypomniała mi się jedna jeszcze rzecz, które...   1.04.2010, 09:35:18
- - Daiquiri   @thek Wiele osób przecierało na studiach oczy ze z...   1.04.2010, 09:40:15
- - thek   Taaa... Nieśmiertelny błąd z przełączeniem się kla...   1.04.2010, 10:41:42
- - hieroshima   Jak już jesteśmy przy officie i przy wordzie to p...   4.04.2010, 13:26:41
- - agnieszkagdansk   WebCM: Myślę, że wcale nie masz racji, jestem info...   5.11.2010, 10:48:01
- - thek   agnieszkagdansk... Należy rozdzielić rzeczy potrze...   5.11.2010, 12:49:55
- - Wykrywacz   @thek i co z tego, skoro ten sam twoim zdaniem idi...   5.11.2010, 13:34:52
|- - mike   Cytat(Wykrywacz @ 5.11.2010, 13:34:52...   5.11.2010, 15:15:25
- - f(x)   Jakie licea związane z informatyką są dobre w Łodz...   5.11.2010, 15:56:07
- - thek   Ameryka swoją siłę naukową bierze nie z ludności w...   5.11.2010, 16:08:49
- - O$iek   CytatJakie licea związane z informatyką są dobre w...   6.11.2010, 14:13:06
- - Wykrywacz   Cytatlub zostali do nauki przez rodzinę (!) pr...   6.11.2010, 21:23:39
- - Mephistofeles   Imho w naszej szkole nauczysz się teorii, Amerykan...   6.11.2010, 22:30:38
- - f(x)   Tak samo na języku Polskim czy geografii. Co z teg...   7.11.2010, 00:33:15
- - thek   Wykrywacz... Na uniwerkach US, ale w ściśle wyznac...   7.11.2010, 01:57:49
2 Stron V  < 1 2


Reply to this topicStart new topic
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 



RSS Aktualny czas: 16.10.2025 - 01:55