Witam. Jestem bardzo początkujący w temacie php, ale duużżżooo czytam i zacząłem od jakiegoś czasu rozwijać swój framework i tutaj na forum chciałbym zaprezentować swoje przemyślenia na temat ACL jakie zastosowałem. Otóż w żadnym znanym mi frameworku (Zend, Cake, Symfony, Code Igniter, Kohana) nie umiałem łatwo i szybko zaimplementować takiej jakby automatycznej autoryzacji użytkownika chodziło mi o sprawdzenie praw dostępu do zasobu już na poziomie front-controllera, który zobaczy czy w Liście Kontroli Dostępu znajduje się żądany zasób dla obecnej roli użytkownika i albo 'wpuszcza' go i włącza odpowiednią akcje controllera albo nie 'wpuszcza' i kieruje na wiadomość o braku dostępu. Wydaje mi się to lepszym rozwiązaniem niż pisanie w controllerach instrukcji if i else za każdym razem. Oto jak to jest zaimplementowane:
We folderze config trzymam sobie prosty plik xml, który wgląda następująco:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<acl>
<guest>
<resource name="/" label="Strona główna" />
<resource name="/user/login" label="Zaloguj się" />
<resource name="/user/register" label="Zarejestruj się" />
</guest>
<user>
<resource name="/user/logout" label="Wyloguj się" />
<resource name="/user/login" label="" />
<resource name="/user/register" label="" />
</user>
<moderator>
</moderator>
<admin>
</admin>
</acl>
jak widać chyba nic nie trzeba tutaj tłumaczyć, jedyne co może wzbudzać zainteresowanie to dlaczego w roli user zasoby /user/login i user/register maja pusty label, ale to później wytłumaczę, bo jest jeszcze jedna funkcjonalność tego podejścia, o której za chwile napisze.
A tak wygląda kod:
//najpierw potrzebujemy role, jest ona brana z bazy, a jeśli nie to domyślną jest guest
$rola = (isset($_SESSION['user']['rola'])) ?
$_SESSION['user']['rola'] : 'guest';
//teraz w obiekt acl pobieramy wcześniejszy plik xml
$acl = simplexml_load_file('../config/acl.xml');
//budujemy tablice dwuwymiarową z rolami i odpowiadającymi im zasobami z pliku xml
foreach($acl as $role) {