Witaj Gościu! ( Zaloguj | Rejestruj )

Forum PHP.pl

> Baza danych i dane opcjonalne, Jak prawidlowo utworzyc obiekty w bazie danych
Orzeszekk
post
Post #1





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 260
Pomógł: 14
Dołączył: 8.09.2011

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Witam. Struktura którą chce zamodelowac jest następująca.

Jest to profil uzytkownika bedacy jednoczesnie profilem firmy korzystajacej z tego portalu.

Profil ma przechowywac informacje o firmie, o danych logowania, oraz o specyficznych informacjach ktore sa wymagane tylko dla firm bedacych inventorami (dającymi pomysly), oraz o specyficznych informacjach firm bedacych inwestorami (bulą za pomysły).

Wymyslilem zeby ta strukture podzielic na 4 tabele.

Jedna tabela to tabela profili uzytkownikow - jest ona wbudowana we framework i przechowuje tkaie informacje jak login, haslo, email, ID w systemie.

Druga tabela to profil firmy - te dane ktore sa wymagane dla absolutnie kazdej firmy ktora chce funkcjonowac.
Kluczem głównym tabeli bedzie ID ktore bedzie takie samo jak ID profilu w systemie. Czyli relacja 1:1

Trzecia tabela to dane specyficzne dla inwestorów (nie wszystkei firmy chca byc inwestorami, jesli firma chce byc inwestorem, to wypelnia kilka formularzy, tworze jej wpis w tej tabeli i juz moze inwestowac), klucz glowny to ID profilu w systemie. Czyli relacja 1:1 opcjonalna, bo tego profilu moze nie byc wcale i wtedy oznacza to ze firma nie jest inwestorem.

Czwarta tabela to dane specyficzne dla pomyslodawcow(inwentorow), tak samo jak w poprzedniej tabeli tylko dla inwentorow.



Natomiast moj kolega z ktorym robie ten projekt twierdzi ze trzeba wszystko (poza profilem uzytkownika, ktory jest wbudowany we framework, czyli username, haslo, email) wrzucic do jednej tabeli a pola zrobic jako nullable. Ja uwazam ze on nie ma racji, bo gdybysmy mieli 15 mozliwosci a nie 2, to byloby w bazie danych za duzo nullów, i za duzo zbednych danych przy selectach poprzez ORM.
Gdyby wszystko co jest choc troche zwiazane z jakas encja wrzucac do jednej tabeli, to relacje 1:1 nie mialy by w ogole racji bytu? Chyba po to one są by dzielic dane miedzy tabelami.

Kto ma racje? ktore podejscie jest prawidlowe? nie chodzi tu o glupie przepychanki kto byl madrzejszy, po prostu chce wiedziec co bedzie lepiej dzialalo i bedzie bardziej poprawne semantycznie. Dlatego prosilbym o odpowiedz osoby ktore mają dobrą wiedze z inzynieri oprogramowania.

Ten post edytował Orzeszekk 12.03.2012, 00:44:01
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Start new topic
Odpowiedzi
Sephirus
post
Post #2





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 1 527
Pomógł: 438
Dołączył: 28.06.2011
Skąd: Warszawa

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Jeżeli mówimy o ORM to na przykładzie doctrine najlepszym rozwiązaniem byłoby jednak podzielenie tego na conajmniej 3 tabele z czego:

1. Zawiera dane użytkownika (profilu) plus dane wspólne dla obu typów firm (na przykład adres itp.)
2. Tabela danych szczegółowych dla inventorów
3. Tabela danych szczegółowych dla inwestorów

I teraz mając takie 3 tabele można to zamodelować tak że będziemy mieli 3 encje. Odpowiednio dla każdej tabelki po jednej przy czym, dla tabli 2 i 3 zastosowałbym dziedziczenie (inheritance) z tabeli 1. W ten sposób w obrębie aplikacji można używać jedynie dwóch encji. Encji dla inventora i encji dla inwestora. Dziedziczyć one będą po danych uzytkownika (da się to zrobić właśnie poprzez relację 1:1). W razie wyższej konieczności dla poprawienia wydajności a raczej mniejszej ilości danych pobranych z bazy można używać encji profilowej.

Ogólnie. Zapoznaj się z normalizacją baz danych, poczytaj o tym jak tabele powinny być podzielone chociażby tutaj. To Ci też troszkę odpowie na pytanie jak to powinno wyglądać.

Zawsze należy pamiętać o tym, żeby nie powtarzać tych samych struktur tam gdzie jest to niepotrzebne.

Jeśli te dane ogólne o firmach to dużo pól można tabelkę 1 podzielić na dwie 1a i 1b wg założenia jakie sam podałeś - lecz to zależy już konkretnie do tego jakie tam masz mieć dane i jak będziesz chciał je używać.

W przypadku gdy dane typy firm (inwestor a inwentor) różnią się znacznie - powinien być podział zaproponowany przez Ciebie natomiast gdy różnica polega w zasadzie na zaznaczeniu tego czy dana firma jest typu inwentora czy inwestora - w celu odróżnienia - to nie powinno się tego rozdzielać i należy trzymać w jednej tabeli.

Dobrym nawykiem jest wyciaganie zawsze wspólnej części typów do jednej tabeli i tworzenie tabel dodatkowych dla konkretnych typów gdzie pola się już nie powtarzają na przykład jeśli masz firmę to dodatkowa tabela inwestor_data może przechowywać pole kwota_inwestycji a tabela inwentor_data pole planowany_zysk itd... (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)

Ten post edytował Sephirus 12.03.2012, 08:34:33
Go to the top of the page
+Quote Post

Posty w temacie


Reply to this topicStart new topic
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 



RSS Aktualny czas: 5.10.2025 - 18:55