![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 135 Pomógł: 0 Dołączył: 1.08.2005 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Cześć.
Jak już pisałem na forum (może ktoś kojarzy) tworzę nieduży systemik do katalogowania i oceniania moich planszowych gier. Chciałbym, aby była możliwość oceniania ich przez odwiedzających (możliwe, że kiedyś to się rozrośnie (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) ). W bazie mam tabelę "ratings", w której trzymam ocenę (pole ratings_rate) i identyfikator gry (ratings_gameid). Wpadłem na pomysł, by pobrać te dane do pliku i dodać im numery, tak: Następnie wrzucam wynik do pliku, z niego robię tablicę, przy wywoływaniu listy gier includuje go, i biorę "nr" odpowiadający identyfikatorowi. Teraz pojawia się problem. Jeżeli założymy, że baza gier się rozrośnie (na początek będzie tam zbiór mój i kilku kolegów ze studiów) i wyniesie (luźno liczymy) 500 pozycji, to jak będzie z wydajnością? Chcemy zrobić więcej rankingów, m.in. wg wydawcy i roku wydania, to wszystko to są zapytania, pobierające przecież pięćset rekordów. Pomyślałem, żeby pobieranie rankingu zrobić w CRONie, raz na dobę. Ale wówczas problemem będzie to, że sortuję wyniki przez średnią arytmetyczną ocen. Mógłbym zamiast umieszczać wyniki w pliku, dawać je do bazy, ale problem główny leży w tym, czy zwykłe konto na serwerze "wydoli" z częstą aktualizacją takich rankingów, powiedzmy... no, szczerze, to przy każdej oddanej ocenie. A może macie jakiś inny sposób na ranking sortowany wg ocen? Korzystam z ADOdb, gdyby to miało w czymś pomóc. Ten post edytował spit 19.07.2010, 21:44:43 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Moderatorzy Postów: 4 362 Pomógł: 714 Dołączył: 12.02.2009 Skąd: Jak się położę tak leżę :D ![]() |
Chodzi o wyzwalacze bazy danych, nie kod php po stronie serwera. Tutaj wyzwalacz reagowałby na on insert dla tabeli ratings. Co do optymalizowania i pomysłu. Masz tabelę 'ratings'. Ma ona pola: id_gry, ocena i przynajmniej jeszcze jedno powinno być, by wyeliminować kilkukrotne głosowanie przez tego samego usera. Do tego dorzuciłbym tabelę game_summary z polami: id_gry, ilosc_glosow, srednia. Wyzwalacze zmieniały by wartości tych pól odpowiednio. Lepsze to niż count i avg za każdym razem.
EDIT: athabus był szybszy, ale chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz... W przypadku gry najpewniej sama tabela podstawowych danych o grze będzie miała wiele kolumn, z których część nie jest konieczna do czytania za każdym razem i sensowne może być podzielenie jej na 2 lub 3 mniejsze, gdzie łącznikiem (kluczem) byłoby id_gry. Jako że dane gry jeśli chodzi o statystyki są pobierane zapewne często, to pod kątem optymalizacji wyciągnąłbym je do osobnej tabeli. Jeden JOIN LEFT by statystyki ewentualnie dołączyć do wyników głównej tabeli nie jest problemem. A co do wywołań to oprócz triggerów, można jeszcze kombinować z eventami.
Powód edycji: [thek]: athabus był szybszy, ale dodam jeszcze coś ;)
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 8.10.2025 - 03:14 |