![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 217 Pomógł: 2 Dołączył: 23.12.2008 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
witam
intryguje mnie pytanie, jakie są przykłądy zastosowania logarytmów oraz innych funkcji matematycznych w programowaniu? możecie podać konkretne przykłady? |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 952 Pomógł: 154 Dołączył: 20.01.2007 Skąd: /dev/oracle Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Konkretne przykłady:
- Grafika komputerowa. Każdy piksel, który widzisz na ekranie w grze komputerowej 3D to efekt mnóstwa obliczeń matematycznych. - Sztuczna inteligencja. Kiedyś sobie w księgarni tak wziąłem podręcznik do sieci neuronowych, myśląc "a co tam, na topie jest". Otworzyłem losową stronę i co zobaczyłem? Całkę. Otworzyłem inną stronę. Znowu zobaczyłem całkę. Jeszcze inną... kolejna całka. - Wyrażenia regularne. Początkujący płaczą nad nimi, nie rozumiejąc, co tam się dzieje, próbują za ich pomocą pisać algorytmy, kij wie co, a wystarczy poczytać sobie odrobinkę o ich teoretycznych podstawach, by dowiedzieć się, czego za ich pomocą nie da się zrobić i że do wykonania takiego wyrażenia wystarczy jedna pętla po wszystkich znakach tekstu, jedna zmienna i odpowiednio duża tablica sterująca. - Parser PHP w Zend Engine. Jak wyżej. Gdyby nie prace matematyków oraz informatyki teoretycznej w dziedzinie języków formalnych, parsowanie czegokolwiek byłoby bardzo żmudnym procesem. - Umiejętność optymalizowania programu. Każdy, kto poczyta co nieco o teorii złożoności, będzie wiedział, dlaczego w przypadku niektórych algorytmów wzrost mocy obliczeniowej komputerów nic nie da... - Algorytmy kompresji. - Programy nawigacji samochodowej czy wyszukiwarki połączeń komunikacji miejskiej bazują na osiągnięciach teorii grafów i matematyki dyskretnej. - Reprezentacja liczb ułamkowych w komputerze to także wynik pracy matematyków. I jak ktoś nie rozumie, skąd się to bierze, będzie później pisał na blogach zdziwiony, że dodał 0,1 oraz 0,1 i wcale mu nie wyszło 0,2. Takie wpisy na blogach były... (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) . - Mechanika gier komputerowych. Zainstaluj sobie symulator transportu OpenTTD. Budujesz tory, puszczasz pociągi, one sobie jeżdżą, ty się cieszysz, a pod spodem liczy się w kółko coś takiego: http://wiki.openttd.org/Game_mechanics - Relacyjne bazy danych. Piszemy "SELECT * FROM komentarze WHERE id = 17", a silnik wykonujący to zapytanie jest niemal bezpośrednią implementacją rozmaitych ciekawych rzeczy z algebry. Tak naprawdę czy piszesz system do sterowania oborą, czy serwis społecznościowy, logiczne efekty uzyskasz, gdy siądziesz nad kartką, opracujesz model działania, a taki model to już w pewnym sensie matematyka. Gdybyś się uparł i chciał sprawdzić czy wszystko do siebie pasuje, mógłbyś wszystko sformalizować, przeprowadzić parę dowodów i to już by była prawdziwa matematyka. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 8.10.2025 - 14:48 |