![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 220 Pomógł: 19 Dołączył: 25.04.2009 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Witam,
Poznałem trochę PHP, wiem też co to jest programowanie obiektowe i jakie wiążą się z nim korzyści. Mimo wszystko odczuwam pewien niedosyt. Znacie jakieś dobre tutoriale pokazujące ideę OOP na przykładach? Nie interesują mnie takie, które od podstaw będą tłukły co to jest klasa, co to jest metoda, o dziedziczeniu itd.. (na przykładzie zwierzątek, ptaszków i motylków). Chodzi mi raczej o takie, które pokażą konkretne zastosowania, jak najrozsądniej utworzyć klasę bazy (to zależy też oczywiście od konkretnej sytuacji), klasę sesji, użytkownika itd... jak połączyć te klasy... Mogę co prawda analizować dostępne w necie fragmenty kodu, ale jeśli nie będą poparte objaśnieniami to kawał żmudnej roboty. Może macie jakieś linki do praktycznych przykładów OOP? Kilka przykładów znalazłem w książce "PHP 5 i MySQL - Biblia" ale to mało. Dzięki. Ten post edytował qrzysztof 20.05.2009, 22:17:57 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 220 Pomógł: 19 Dołączył: 25.04.2009 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Parę książek poruszających w mniejszym lub większym stopniu tematykę OOP w PHP jest. Ale to w 95% teoria.
A jak już pisałem tutoriale z serii "class świnka extends zwierzątko function merdaj_ogonkiem()" mnie nie interesują. Utknąłem w moim projekcie gdzieś pomiędzy kodem proceduralnym i OOP. Część napisana jest w taki sposób a część w inny. I coraz mniej mi się to co napisałem podoba. Generalnie to umiem wyróżnić to co powinno być klasą w moim serwisie. Styk kod php - baza danych też mam oprogramowany obiektowo. Najwięcej problemów sprawia mi generowanie kodu wynikowego. To znaczy samo generowanie nie, ale ujęcie tego ładnie w obiekty. Obecnie mam abstrakcyjną klasę Display, w której mam wszystkie stałe elementy kodu HTML oraz właściwości np tytul_strony, skrypty, arkusze_stylow, zawartosc_body i metodę wyswietl_strone() (wyświetla gotowy kod). Każda podstrona jest klasą potomną klasy Display, która w specyficzny dla siebie sposób wytwarza kod ciała strony (i przekazuje go do Display->zawartosc_body). Ustawia też wcześniej wymienione właściwości (które dziedziczy po klasie Display) jak tytuł strony, skrypty itd. Całością steruje plik index.php, który w zależności od stanów pewnych obiektów (niezwiązanych z wyświetlaniem) i zmiennych w sesji tworzy każdorazowo egzemplarz jakiegoś potomka klasy Display i wywołuje metodę wyswietl_strone(). Czy takie rozwiązanie nie jest lekko naciągane? Już teraz mam jedną klasę Display i sporo jej potomków, którzy wykorzystywani są tylko do wyświetlenia danej strony. A jak to się jeszcze rozrośnie? Czy to nie sztuka dla sztuki? Czy to jest głupie, że praktycznie każda podstrona ma swoją klasę czy jeszcze w ramach dopuszczalnych norm? Właśnie dlatego chętnie podejrzałbym jak to robią profesjonaliści. Czytałem o frameworkach, ale czy bez tego nie da się zrobić ładnej aplikacji na obiektach? Ten post edytował qrzysztof 21.05.2009, 12:22:19 |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 6.10.2025 - 15:37 |