Witaj Gościu! ( Zaloguj | Rejestruj )

Forum PHP.pl

> [Fizyka] Rzut ukośny, Wysokość wystrzału nie równa 0
MatheW
post
Post #1





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 135
Pomógł: 0
Dołączył: 29.05.2006
Skąd: Lublin

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Otóż mam problem - jak obliczyć zasięg rzutu ukośnego, jeżeli ciało zostało rzucone z jakiejś wysokości.

Bo normalnie to oblicza sie ze wzoru z= (V^2 * sin2a)/g

A jak dodać do tego ten lot po osiągnięciu wysokości z której zostało wystrzelone ciało?
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Start new topic
Odpowiedzi
MatheW
post
Post #2





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 135
Pomógł: 0
Dołączył: 29.05.2006
Skąd: Lublin

Ostrzeżenie: (0%)
-----


A ja to mam w 1 LO :]

Chcę się upewnić i proszę o sprawdzenie.

Dane -
H0=100m
V0=300m/s
kat=45 stopni.

wiec zasieg jaki bylby gdyby H0=0 wynosi :
((300m/s)^2 * sin2*45)/10 m/s^2 = 9000 m

potem Vx= 300*sin45 = 212,132 Jako że 45stopni Vy=Vx

Czas ruchu pionowego - t=100m/ (0,5* 300m/s * 10m/s^2) = 0,06 s

Droga ruchu poziomego = s= 212,132 * 0,0666667 ~14m

Więc całkowicie 9014m.

Czy tak powinno wyjść?

Teraz robie rozszerzone zadanie :]


Armata stoi na wzgórzu o wysokości 100m. Wystrzeliwany jest z niej pocisk z prędkością początkową 500 m/s. Pod jakim kątem należy wystrzelić pocisk, aby dotarł on na jak najdalszą odległość? Siłę oporu ruchu należy wyliczyć ze wzoru – F= -kv , gdzie k=0,01.

Co 0,001 sekunde mam petle zrobona - rozkladam predkosc na Vx i Vy potem opór na Fx i Fy - tu mi sie wydaje ze mam zle, bo jezeli np. mam opór 5N to robie ze w czasie 1s cialo wytraca predkosc 5m/s - takie zalozenie przyjalem, ale wydaje mi sie ze jest to zle. Potem dzialam grawitacyjnym przyspieszeniem i obliczam na jaka odleglosc sie wzniesie i o ile poleci wzdloz osi x, robie petelke az bedzie wysokosc=0. Kat wychodzi mi 39.30, zasieg 17 300m.

Stosowna czesc kodu podczas petli (c++) :
Kod
      
                        predkosc= sqrt(Vy*Vy+Vx*Vx);
                        sinus= Vy/predkosc;
                        cosinus= Vx/predkosc;
                        float Foporu=predkosc*k*(-1); // siła oporu w danej chwili
                        float Fy=sinus*Foporu;  //Fy dla początku tego ruchu
                        float Fx=cosinus*Foporu;  //Fx dla początku tego ruchu
                                  
                        Vy=Vy+(Fy*time); //odjete wartosci
                        Vx=Vx+(Fx*time); // odjete wartosci po dzialaniu sily oporu ruchu
                        Vy=Vy - (do_g-3.086*0.000001*height) * time; //przyspieszenie; do_g to wartosc, ktora sluzy do obliczania g
                        height=height+ (Vy*time); // wysokosc po tym czasie
                        width=width+ (Vx*time);

Z kolei moj facet od fizyki twierdzi, ze to sie bez problemu zrobi w excelu i jest to krotki sposob. Moze ktos go zna?

Czy ktos na tyle zna sie na fizyce by mi pomoc i stwierdzic czy rozwiazanie jest dobre?
Go to the top of the page
+Quote Post

Posty w temacie


Reply to this topicStart new topic
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 



RSS Aktualny czas: 15.10.2025 - 13:15