![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 898 Pomógł: 48 Dołączył: 2.11.2005 Skąd: Poznań Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
W sumie nie wiem, gdzie dać takie pytanie, bo jest z pogranicza programowani, marketingu i ogólnie temat bardzo luźny.
Być może ktoś z Was miał okazję pracować nad projektem rekomendacji w sklepach internetowych - czyli chodzi o tworzenie ramek rekomendacyjnych, sugerujących klientowi najciekawsze produkty. Zastanawiam się nad algorytmem doboru produktów, które należy klientowi wyświetlić. Załóżmy sprawę najprostszą, czyli rekomendacje statyczne - dla każdego klienta takie same, czyli nie biorące pod uwagę np. historii zakupów danego użytkownika, czy przeglądanych przez niego produktów na stronie. Po prostu klient odwiedza kategorię X i wyświetlamy mu rekomendacje z tej strony. Temat wydawałoby się trywialny, ale... no właśnie nie do końca jest taki trywialny. Jeśli podejdziemy do tematu jednostronnie - np. największa sprzedaż ilościowa da nam w rekomendacjach zazwyczaj produkt, które klienci kupują najczęściej, ale są to produkty tanie. Jeśli weźmiemy sprzedaż największą to będzie duży udział produktów, który zazwyczaj nikt nie kupuje ale miały jakiś "strzał". Przykładowo w kategorii mamy produkty po 30 i po 1000zł to wystarczy jeden zakup tego drogiego produktu, aby produkty tanie praktycznie nie miały szans wyświetlania, a rekomendowanie tylko takich produktów to słaby pomysł. Dochodzi jeszcze aspekt czasu z jakiego analizujemy sprzedaż. Można analizować prawdopodobieństwo zakupu itd itp. W skrócie ogólnie pytanie brzmi - czy mieliście okazje pracować nad podobnym projektem i jeśli tak, jakie elementy brał pod uwagę algorytm. A może w ogóle trzeba do tematu podejść od innej strony i dodać wymiar typu CTR elementów wyświetlanych, czyli np. do każdej ramki dodawać produkty "średnio popularne" i badać ich CTR w rekomendacjach, ucząc w czasie stronę doboru odpowiednich produktów? Będę bardzo zobowiązany za wymianę doświadczeń, bo materiałów jak na lekarstwo. Jako, że temat zaczynam to i opiszę swoje pierwsze próby. Na chwilę obecną posiadam dane historyczne jedynie ze sprzedaży + informacje z samego katalogu sklepu (cena, marka etc). Głównie zależy mi na optymalizacji rekomendacji w obrębie kategorii bo zazwyczaj generują one jakieś 70-80% sprzedaży z takiego systemu, kolejne ~20% to strona główna, czyli w sumie podobny algorytm jak strona kategorii. Wyszedłem z punktu widzenia sprzedaży ilościowej. Pierwszy problem jaki napotkałem to zazwyczaj takie kategorie dominowane są przez jedną markę, która jest najpopularniejsza w segmencie, ale nadal stanowi tylko pewien procent sprzedaży. Zmodyfikowałem więc system aby ograniczał ilość rekomendacji do X produktów z danej marki. Kolejna rzecz to branie pod uwagę 2 kryteriów - bestsellery i promocje. Czyli system wyświetla X aktualnych promocji (również biorąc pod uwagę popularność produktów) + Y bestsellerów w danej kategorii, które nie są w promocji. W wielu kategoriach daje to już bardzo sensowne rekomendacje - z jednej strony rekomendujemy produkty popularne, z drugiej promocje. Problem jaki się pojawił to kategorie niejednorodne, w których produkty są z szerokiego przedziału cenowego - niestety skupienie się na sprzedaży ilościowej lub wartościowej powoduje rekomendacje tyko części asortymentu (o czym już wyżej pisałem). Trudno natomiast wyłowić asortyment "środka" czyli o średniej cenie i "przyzwoitej" sprzedaży. Tutaj pracuję nad jakimś "mnożnikiem" wg którego będę układał ranking produktów. Coś byście dodali do takiego systemu? Coś mi umyka? |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 898 Pomógł: 48 Dołączył: 2.11.2005 Skąd: Poznań Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Darko moduł do promocji czasowych jest wysoko na mojej liście wdrożeń ;-). Dokładnie tak jak piszesz to jest cholernie skuteczne rozwiązanie. W moje branży pozyskanie klienta z reklamy to jakieś 20-30zł, więc jest koncepcja aby nowych klientów wchodzących z określonych źródeł (np. ruch organiczny) skłaniać do pierwszego zakupu kuponem rabatowym + promocją ograniczoną czasowo. Kupony zresztą testujemy na różne sposoby. Sama stała promocja czasowo to akurat u mnie słabe rozwiązanie bo klienci często wracają - mamy już klientów, którzy u nas złożyli ponad 100 zamówień, bo są z nami od lat. Ale widziałem kiedyś fajne rozwiązanie typu "złóż zamówienie w ciągu godziny, a dostaniesz x gratis". I nad czymś takim myślę jako kolejna alternatywa dla stałem promocji czasowej.
Mailing rzecz jasna już działa - mamy dość dużą bazę klientów, którzy wyrazili zgodę i oczywiście ich rozpieszczamy ;-) Ogólnie pomysłów jest sporo - mój sklep to dość stara marka na rynku i jeden z liderów - nie jesteśmy najwięksi, ale z rozmów z handlowcami powiedzmy takie top 5. Wiele mechanizmów już mamy, na wiele mamy pomysły. Teraz właśnie na warsztacie są rekomendacje - w dalszej perspektywie z danych zbieranych na potrzeby rekomendacji chcemy korzystać w mailingu właśnie - czyli automatyczna segmentacja bazy mailowej po zainteresowaniach/historii zakupów/historii ostatnich przeglądnieć + odzyskiwanie koszyków / wzmacnianie chęci zakupowej. Ogólnie tak jak piszesz wizja jest taka aby podnieść satysfakcję klienta i budować długotrwała lojalność, bo w naszej branży, gdzie klient co miesiąc-dwa musi ponowić zamówienie, lojalność to kluczowa sprawa. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 18.10.2025 - 00:23 |