![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 898 Pomógł: 48 Dołączył: 2.11.2005 Skąd: Poznań Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
W sumie nie wiem, gdzie dać takie pytanie, bo jest z pogranicza programowani, marketingu i ogólnie temat bardzo luźny.
Być może ktoś z Was miał okazję pracować nad projektem rekomendacji w sklepach internetowych - czyli chodzi o tworzenie ramek rekomendacyjnych, sugerujących klientowi najciekawsze produkty. Zastanawiam się nad algorytmem doboru produktów, które należy klientowi wyświetlić. Załóżmy sprawę najprostszą, czyli rekomendacje statyczne - dla każdego klienta takie same, czyli nie biorące pod uwagę np. historii zakupów danego użytkownika, czy przeglądanych przez niego produktów na stronie. Po prostu klient odwiedza kategorię X i wyświetlamy mu rekomendacje z tej strony. Temat wydawałoby się trywialny, ale... no właśnie nie do końca jest taki trywialny. Jeśli podejdziemy do tematu jednostronnie - np. największa sprzedaż ilościowa da nam w rekomendacjach zazwyczaj produkt, które klienci kupują najczęściej, ale są to produkty tanie. Jeśli weźmiemy sprzedaż największą to będzie duży udział produktów, który zazwyczaj nikt nie kupuje ale miały jakiś "strzał". Przykładowo w kategorii mamy produkty po 30 i po 1000zł to wystarczy jeden zakup tego drogiego produktu, aby produkty tanie praktycznie nie miały szans wyświetlania, a rekomendowanie tylko takich produktów to słaby pomysł. Dochodzi jeszcze aspekt czasu z jakiego analizujemy sprzedaż. Można analizować prawdopodobieństwo zakupu itd itp. W skrócie ogólnie pytanie brzmi - czy mieliście okazje pracować nad podobnym projektem i jeśli tak, jakie elementy brał pod uwagę algorytm. A może w ogóle trzeba do tematu podejść od innej strony i dodać wymiar typu CTR elementów wyświetlanych, czyli np. do każdej ramki dodawać produkty "średnio popularne" i badać ich CTR w rekomendacjach, ucząc w czasie stronę doboru odpowiednich produktów? Będę bardzo zobowiązany za wymianę doświadczeń, bo materiałów jak na lekarstwo. Jako, że temat zaczynam to i opiszę swoje pierwsze próby. Na chwilę obecną posiadam dane historyczne jedynie ze sprzedaży + informacje z samego katalogu sklepu (cena, marka etc). Głównie zależy mi na optymalizacji rekomendacji w obrębie kategorii bo zazwyczaj generują one jakieś 70-80% sprzedaży z takiego systemu, kolejne ~20% to strona główna, czyli w sumie podobny algorytm jak strona kategorii. Wyszedłem z punktu widzenia sprzedaży ilościowej. Pierwszy problem jaki napotkałem to zazwyczaj takie kategorie dominowane są przez jedną markę, która jest najpopularniejsza w segmencie, ale nadal stanowi tylko pewien procent sprzedaży. Zmodyfikowałem więc system aby ograniczał ilość rekomendacji do X produktów z danej marki. Kolejna rzecz to branie pod uwagę 2 kryteriów - bestsellery i promocje. Czyli system wyświetla X aktualnych promocji (również biorąc pod uwagę popularność produktów) + Y bestsellerów w danej kategorii, które nie są w promocji. W wielu kategoriach daje to już bardzo sensowne rekomendacje - z jednej strony rekomendujemy produkty popularne, z drugiej promocje. Problem jaki się pojawił to kategorie niejednorodne, w których produkty są z szerokiego przedziału cenowego - niestety skupienie się na sprzedaży ilościowej lub wartościowej powoduje rekomendacje tyko części asortymentu (o czym już wyżej pisałem). Trudno natomiast wyłowić asortyment "środka" czyli o średniej cenie i "przyzwoitej" sprzedaży. Tutaj pracuję nad jakimś "mnożnikiem" wg którego będę układał ranking produktów. Coś byście dodali do takiego systemu? Coś mi umyka? |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 419 Pomógł: 5 Dołączył: 7.08.2012 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
o temat też dla mnie, python nieźle gada, myślę że nie jest to algorytm mocno skomplikowany.
Poprostu musimy się nastawić na profilowanie klienta/klientów i zbierać statystyki a potem je sklejać w całość. :-) @athabus, kolor, skład produktu to wszystko są specyfikacje więc dane są podane na tacy ps. ogólnie męczą mnie sklepy które proponują a może kup to i jeszcze to na każdym kroku drobna personalizacja wskazana ale bez przesady :-) myślę że też analiza SWOT może mieć mocne zastosowanie Ten post edytował ZenekN 20.01.2018, 19:58:45 |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 859 Pomógł: 177 Dołączył: 29.10.2009 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
o temat też dla mnie, python nieźle gada, myślę że nie jest to algorytm mocno skomplikowany. Poprostu musimy się nastawić na profilowanie klienta/klientów i zbierać statystyki a potem je sklejać w całość. :-) @athabus, kolor, skład produktu to wszystko są specyfikacje więc dane są podane na tacy ps. ogólnie męczą mnie sklepy które proponują a może kup to i jeszcze to na każdym kroku drobna personalizacja wskazana ale bez przesady :-) myślę że też analiza SWOT może mieć mocne zastosowanie Ale czasami są takie branże, że z góry można założyć czy klient przyjdzie po 1 rzecz i czy może zainteresować się innymi rzeczami ze sklepu (np. zabawki vs agd). Robiliśmy jeszcze tak, że jak ktoś wchodził na Lodówkę Elektrolux to w rekomendacjach dostawał zestaw: płyta + indukcja + okap (różnie) ale na lepszym warunkach niż gdyby chciał kupić wszytko osobno. Niech autor poda branże to na 100% padną ciekawe pomysły (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) ps. zostałem ojcem (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) Ten post edytował aras785 20.01.2018, 21:05:22 |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 175 Pomógł: 26 Dołączył: 13.09.2007 Skąd: Gdańsk Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
ps. zostałem ojcem (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) Tak to jest, jak się pisze na forum bez zabezpieczeń. A wystarczyło,by ktoś wykupił SSLa (IMG:style_emoticons/default/wink.gif) |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 13.10.2025 - 16:53 |