![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 150 Pomógł: 4 Dołączył: 3.01.2010 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Przeglądałem kilkadziesiąt klas i zastanawiam się po co ludzie piszą na siłę dodatkowe metody np:
i później wywołanie:
zamiast:
mniej niepotrzebnego kodu a nadal jest bardzo czytelny edit: no i z klasy wypadają dwie niepotrzebne metody Ten post edytował szajens 4.10.2015, 20:41:38 |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 717 Pomógł: 120 Dołączył: 18.04.2009 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Cytat("Crozin") 3. Kod staje się zdecydowanie mniej wrażliwy na zmiany. Wewnętrzny stan obiektu nie jest udostępniony bezpośrednio zewnętrznemu "użytkownikowi". No ale jeśli mamy gettery i settery, to z jednak definicji wewnętrzny stan obiektu jest udostępniany zewnętrznemu użytkownikowi (tyle, że pośrednio, jedyna różnica), i użytkownik może odczytać albo zmienić stan obiektu w dowolnym momencie. I to niebezpiecznie łamie zasadę enkapsulacji. Dlatego trzeba to robić z rozsądkiem, są sytuacje gdzie gettery i settery są użyteczne, ale stosowanie ich na oślep bo komuś się wydaje, że na tym polega programowanie obiektowe (co jest kompletną bzdurą). Zamiast setterów/getterów setUbranie (pomijając już, że pisanie zmiennych pół po polsku, pół po angielsku nie ma sensu), można np.: - zlikwidować potrzebę odwołania się do zmiennych obiektu. Np. załózmy, że mamy konto bankowe. Wtedy jeśli chcemy komuś odjąć kasę z konta, wtedy zamiast pisać
co jest dość brzydkie (i również podatne na pomyłki nie bardziej niż twój przykład, @memory, wystarczy, że komuś się plus z minusem pomyli), możemy zrobić metodę charge:
wtedy obiekt sam będzie wiedział, co zrobić z tymi pieniędzmi. Jednocześnie zlikwidujemy potrzebę odwoływania się do wewnętrznego stanu obiektu. - można jeszcze zlikwidować w ogóle stan obiektu i pozwolić na ustawianie ubrania tylko przy inicjalizacji obiektu (a później dany obiekt byłby po prostu niezmienialny). Wtedy jeśli byśmy chcieli zmienić ubranie to po prostu tworzylibyśmy nowy obiekt klasy Stefan, który by miał skopiowane z poprzedniego właściwości, oprócz ubrania, które byśmy ustawili inne. Ten post edytował PrinceOfPersia 6.10.2015, 14:27:58 |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 17.10.2025 - 04:36 |