![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 124 Pomógł: 0 Dołączył: 25.11.2014 Ostrzeżenie: (10%) ![]() ![]() |
W jaki sposób ustalacie termin wykonania witryny z klientem na początku? Czy w ogóle jest to niezbędne? Co jeśli projekt się wlecze?
(Chciałbym przyjąć jakieś zlecenia, ale jestem początkujący i ciężko by mi było określić termin realizacji.) |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 251 Pomógł: 23 Dołączył: 23.04.2013 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Ważniejsze od ustalenia czasu jest ustalenie kryteriów "DONE", czyli spisania na umowie rzeczy które musisz wykonać, aby uznać projekt za zakończony.
Pamiętam moje początki w pracy jako freelancer - wykonanie strony dla pierwszego klienta było przykładowym "NEVER ENDING STORY", bo ciągle wymyślał aby mu coś zmienić lub poprawić. A ja robiłem się czerwony ze złości, miałem ochotę powiedzieć mu co myślę o tym jego braku zdecydowania - bo raz chciał aby mu coś zrobić, później to robiłem, a on zmieniał zdanie. Ugryzłem się jednak w język, wytrzymałem do czasu kiedy finalnie zaakceptował projekt - i po tym zleceniu wiedziałem już, że trzeba wszystko określać, tak robią graficy - wykupujesz u nich projekt graficzny i masz możliwość wprowadzenia średnio 3 poprawek - a później koniec. Pamiętaj więc o definicji "DONE" i ograniczeniach - nie możesz pozwolić sobie na to, aby klient ciągle wymyślał coś nowego i zmieniał koncepcje. Co do czas - przy podpisaniu umowy albo nie wspominaj nic o terminie, albo daj sobie dłuższy termin. W przeszłości miałem jedną wpadę, wziąłem projekt, który przeciągnął się naprawdę sporo (około dwóch miesięcy - projekt był naprawdę spory, pisałem go ponad pół roku) - klient był zły, przekroczyliśmy termin, ale uratowało mnie to, że w umowie nie było nic o karach za przekroczenie terminu. Klient straszył mnie prawnikami, pozwami itd, najadłem się naprawdę dużo stresu, ostatecznie jednak projekt dokończyłem, a "mroczny" klient złagodniał i do tej pory co jakiś czas prosi mnie o wykonanie jakieś drobnych prac nad jego serwisem. Także pamiętaj - definicja "DONE" i dokładne przemyślenie czasu wykonania (to podstawa). Klienci potrafią być naprawdę źli, gdy nie zmieścisz się w terminie. Najlepiej oceniaj po swojemu, staraj się jednak dawać trochę więcej czasu, a na końcu po przygotowaniu wyceny pomnóż ten wynik przez dwa - to będzie realny termin. I im więcej czasu poświęcisz na przemyślenia, tym lepiej dla Ciebie. Z czasem nauczysz się realnych wycen, ale to wymaga doświadczenia. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 8.10.2025 - 07:38 |