![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 21 Pomógł: 0 Dołączył: 6.04.2003 Skąd: Katowice Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Witam!
Zaczynam właśnie pisać obiektowo w php (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg) Na początku napisałem taki kod:[php:1:0382d19591]<?php class moja{ var $txt; function dodaj($co){ $this->txt .= $co; } function wypisz(){ echo $this->txt; } function dlugosc(){ echo('<br>Tekst ma długość: ' . strlen($this->txt) . ' znaków.'); } } $obiekt=new moja; $obiekt->dodaj('tekst'); $obiekt->wypisz(); $obiekt->dlugosc(); ?>[/php:1:0382d19591]I teraz mam kilka pytań co do tego kodu: - czy da się go zapisać 'bardziej' obiektowo? - czy lepiej jest wszystko przerzucić na funkcje czy lepiej operować na 'zwykłych' funkcjach (np. lepiej użyć funkcji wypisz() czy echo $obiekt->txt;)? Sorry za lamerskie pytania ale oop to na razie dla mnie czarna magia... |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 245 Pomógł: 0 Dołączył: 9.09.2002 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Cytat O to właśnie mi chodziło - czy przy większym kodzie nie jest wydajniej (i lepiej tzn. czytelniej) zapisać to samo tylko obiektowo (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg) ?.
OOP stało się ostatnio niezwykle modne, jest trendy mieć zdanie na temat i robić wrażenie orientujacego się. Zwykle wyraża się to poprzez krytykę (patrz wyżej). OK, koniec komentarza. Programowanie zorientowane obiektowo to po prostu sposób na bardziej efektywne, czytelne, ekonomiczne wykorzystanie kodu. W przypadku języków czysto obiektowych (JAVA) nie masz wyboru i używasz obiektów, ale w przypadku języków takich jak php czy C++ masz wybór. Tworzenie kodu OOP ma sens szczególnie w przypadkach, gdy mamy do czynienia z bardziej rozbudowanym kodem i gdy przewidujemy, że nasz kod będzie ulegał częstej modyfikacji, rozbudowie etc. Prościej jest opanować części samochodowe, gdy mówimy lewym, tylnym kole samochodu (obiekt - składnik) niż o kole numer 1254, które przypadkiem jest tylnym, lewym kołem mojej syrenki. Tworząc klasę tworzysz niejako jej opis, sposób konstrukcji samochodu, więc kiedy budujesz konkretny egzemplarz, nie musisz po kolei budować poszczególnych części, tylko niejako mówisz: zbuduj mi samochód na podstawie tej instrukcji (definicja klasy). Reszta Cię nie interesuje. Wniosek: jeżeli chcesz zbudować jeden samochód, to możesz zrobić to krok po kroku, strukturalnie lub liniowo. Jeżeli samochodów ma być więcej, lepiej napisać instrukcję. Kolejny aspekt to rozszerzalność. Jeżeli Twój samochód ma mieć wiele modeli, to możesz stworzyć klasę potomną (klasy potomne) które od klasy macierzystej różnić się będą jedynie wersją wyposażenia czy średnica kół. Nie musisz od początku pisać całej instrukcji, tylko dodajesz: zrób taki sam samochód, tylko daj skórzaną kierownicę. Zysk aż nadto ewidentny. A Twój przykład, aczkolwiek może nie jest ekonomicznie uzasadniony, jako wprawka jest OK. Rób swoje, trenuj i nie daj się zniechęcić. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 9.10.2025 - 23:39 |