![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 36 Pomógł: 1 Dołączył: 3.05.2008 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Witajcie,
Chciałbym się dowiedzieć od Was co rozumiecie po tym pojęciem. Czym jest oprogramowanie wysokiej jakości? |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 2 148 Pomógł: 230 Dołączył: 26.03.2008 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
bezbłędne, schludnie napisane, bez bugów, nie obciazajacy pamieci/procesora itd...
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 662 Pomógł: 45 Dołączył: 26.03.2007 Skąd: Warszawa Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Cytat bezbłędne Niema programów bezbłędnych (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) Ale liczy się szybkość wydania łatki po odkryciu błędu (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 2 148 Pomógł: 230 Dołączył: 26.03.2008 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Niema programów bezbłędnych (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) Ale liczy się szybkość wydania łatki po odkryciu błędu (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) są... niewielkich rozmiarów ale są (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/tongue.gif) poza tym zalozylem ze mowimy o oporogramowaniu 100% jakosci (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 36 Pomógł: 1 Dołączył: 3.05.2008 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Widzę, że mało wypowiedzi. Temat za ambitny?
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Grupa: Przyjaciele php.pl Postów: 7 494 Pomógł: 302 Dołączył: 31.03.2004 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Rzucasz lakoniczny, ogólny slogan i masz nadzieję, że jest ambitny? Raczej płytki.
Oprogramowanie wysokiej jakości to oprogramowanie, które spełnia oczekiwania klienta i zarobiło na siebie. Takie, które jest skalowalne, przenośne i łatwe w utrzymaniu i konserwacji. Dorzuć sobie jeszcze z 10 przymiotników i będziesz miał definicję (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/tongue.gif) |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 866 Pomógł: 32 Dołączył: 2.06.2004 Skąd: Wrocław Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Oprogramowanie wysokiej jakości to takie które jak z jakiegoś powodu (nieważne jakiego) zacznie błędnie działać, to zrobi 3 rzeczy:
1. Zanalizuje błąd, zapisze wyniki sprzed błędu i poinformuje użytkownika. 2. Poinformuje administratorów oprogramowania (przeważnie dział IT) 3. Pozwoli niezwłocznie podjąć pracę od momentu sprzed błędu. Takie błędy oprogramowania jak nieobsłużone wyjątki, memory leak, itp nie mają prawa wystąpić. Mając takie oprogramowanie mogę komfortowo pracować nawet na Atari (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) No i jeśli jest user friendly to już super (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg) W firmie w której pracuję są dwie takie aplikacje (trudne jak cholera do nauczenia (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg) ). Jak kilka dni temu coś pierdyknęło na jednym z dwóch głównych serwerów, to pół polski miało problem z brakiem danych na których setki ludzi nie mogło pracować. Ale jak się zajął tym dział IT (z Wielkiej Brytfanii) to po kilku godzinach wszystko działało jak trzeba. A dane które wprowadzaliśmy w systemie były mimo że wyglądało ta wcześniej jak totalna katastrofa. Problemem okazały się wirusy, no ale tak to jest jak się używa oprogramowania Symanteca do ochrony :/ Ten post edytował sztosz 29.11.2008, 12:09:28 |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 36 Pomógł: 1 Dołączył: 3.05.2008 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
sztosz,
Czy mógłbyś napisać więcej na temat tego jakie podejście okazało się słuszne podczas rozwiązania problemu o którym piszesz? Mam na myśli ogólnie co doprowadziło do tego, że dział IT z UK doszedł do tego jak rozwiązać problem w oprogramowaniu. |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Grupa: Przyjaciele php.pl Postów: 7 494 Pomógł: 302 Dołączył: 31.03.2004 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Aplikacja w chwili błędu powinna poinformować o tym twórcę. Najczęściej są to zrzucane do logów błędy, które wystąpiły.
Jak wiesz jakie błędy wystąpiły to wiesz jak je poprawić. |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 36 Pomógł: 1 Dołączył: 3.05.2008 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Moli:
Cytat Niema programów bezbłędnych (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) Ale liczy się szybkość wydania łatki po odkryciu błędu (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/smile.gif) Masz rację, to wszystko co piszecie się zgadza. Zastanawia mnie jednak ocena jakości oprogramowania. Jeżeli mówię np. o filmie że jest wysokiej jakości to mam na myśli grę aktorską, doświadczenie reżysera, talent kompozytora muzyki. Poza tym jest lista rzeczy, które łatwo odróżniają dobry film od złego. Są to wyznaczniki wedle których film nie może na raz być dobry i zły. Bo po prostu nie spełnia warunków bycia dobrym. Takim warunkiem są np. dobre dialogi. Film bez dobrych dialogów jest słaby. Właśnie o takie podejście do tematu mnie chodzi. Chciałbym usłyszeć więcej na ten temat. Czym jest według Was, ludzi zajmujących się tworzeniem oprogramowania (w końcu strony php to też oprogramowanie), oprogramowanie wysokiej jakości. Jak oceniacie projekt pod tym kątem. Na czym polega Wasza ocena i jak ją preprowadzacie? |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Grupa: Moderatorzy Postów: 4 465 Pomógł: 137 Dołączył: 26.03.2004 Skąd: Gorzów Wlkp. ![]() |
Jak sie ocenia projekt? Nie wiem jak w firmach, ale ja przed rozpoczęciem projektu od początku wiem, jaką jakość będzie miał wykonany przeze mnie projekt. Jest to uzależnione od jedynego czynnika - wynagrodzenia. Jeśli wiem, że na dany komponent będę miał 2 dni zamiast szacowanych 5, to jasne jest, że gdzieś coś muszę pociąć, prawda? Tylko niech mi ktoś nie wymawia, ze to jest złe podejście, bo wiem, ze jest złe, ale w przypadku wielu klientów jedyne możliwe. Zatem oprogramowanie wysokiej jakości to doinwestowane oprogramowanie.
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 866 Pomógł: 32 Dołączył: 2.06.2004 Skąd: Wrocław Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
@tomaszs2: Ja z IT mam do czynienia tylko hobbystycznie (co prawda to hobby zabiera mi mnóstwo czasu, ale to nie mój zawód (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg) ). Ale wiem że nasz sztab IT z GB nie dochodził do tego co było problemem. Oni po dostaniu Service Call sprawdzili jakie są symptomy problemu i zaaplikowali rozwiązanie, ale tak jest zawsze, można to rozpoznać po ich znudzonych głosach (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg) Lekarz widząc ranę ciętą nie dochodzi do tego co jest problemem tylko zaczyna leczyć/szyć (IMG:http://forum.php.pl/style_emoticons/default/winksmiley.jpg)
Tu akurat chodzi o doświadczenie zespołu IT chyba. Nie wiem jak oni to robią ale to magicy. Co prawda inną aplikację u nas naprawiali 2 dni, ale to akurat nie dość że jakiś zewnętrzne rozwiązanie Citrix'a to jeszcze .NET zaczął sypać wyjątkami. Sprawa zabawna, bo na tych samych komputerach dokładnie identyczne oprogramowanie działało bez zarzutu, a akurat u nas po jakimś czasie od rozpoczęcia pracy się wywalał. Nie wiem co powodowało błąd ani jak go naprawili. Dla tego moim zdaniem o jakości oprogramowania świadczy to jak szybko po awarii można przystąpić ponownie do pracy bez utraty danych, a o głupich błędach w stylu nieobsłużonych wyjątków nie może być mowy. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Aktualny czas: 23.08.2025 - 17:13 |