Witaj Gościu! ( Zaloguj | Rejestruj )

Forum PHP.pl

 
Reply to this topicStart new topic
> dziwne zachowanie przy destruktorze, czyszczone są zmienne klasy typu static
motylo
post
Post #1





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 35
Pomógł: 5
Dołączył: 13.07.2008
Skąd: Kalisz

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Witam,
Na wstępie krótki opis. Nie chce korzystać z singletona do klas typu db, session, input etc. I prawdopodobnie tutaj znajduje się mój problem.
Mianowicie chodzi o klasę obsługi sesji, która wygląda mniej więcej tak (jest to szablon skrótowy - naprawdę ma połączenie z bazą danych i zapisuje dane do niej a nie do $_SESSION):
  1. class session{
  2.  
  3. static private $_instance = NULL;
  4. static private $_sessData = NULL; //dane sesji
  5. static private $_sessForm = NULL; //dane sesji do formularza (np. błąd, lub wypełnienie pola)
  6.  
  7. public function __construct(){
  8.  
  9. if( self::$_instance !== NULL ){
  10. return;
  11. }
  12.  
  13.  
  14. //pobranie danych z sesji
  15.  
  16. $_data = $_SESSION;
  17.  
  18. self::$_sessData = $_data['sessData'];
  19. self::$_sessForm = $_data['sessForm'];
  20.  
  21. //skasowanie $_SESSION - dostęp tylko przez obiejty klasy Session
  22.  
  23. $_SESSION = NULL;
  24.  
  25. //inne metody sprawdzajace poprawnosc danych, ilosc logowan, etc.
  26.  
  27. self::$_instance = $this;
  28. }
  29.  
  30. public function set($name, $value){
  31. //ustawianie self::$_sessData
  32. }
  33. //to samo przy setForm
  34. //jak również przy pobieraniu get($name)...
  35.  
  36. public function __destruct{
  37. // tak naprawdę zapis do bazy danych
  38. $_SESSION['sessData'] = self::$_sessData;
  39. $_SESSION['sessForm'] = self::$_sessForm;
  40. }


Nie przedstawiłem pozostałej części metod, gdyż nie mają wpływu na dalsze zachowanie. Jak już wspomniałem ma także połączenie z bazą
danych. Nie napisałem jeszcze o session_handler, który tam się znajduje, jednakże on służy do zapisu danych do bazy.

I tutaj pojawia się problem.

Przy pojedynczym wywołaniu obiektu i operacjach na nim wszystko gra, jednakże jeżeli wywołuję obiekt w różnych klasach pojawia się problem - dane są często nadpisywane lub kasowane przez domyślne.
Zastanawiam się dlaczego - operuje na danych typu static, czyli każdy obiekt powinien mieć do nich dostęp. Przez debugowanie zauważyłem że dane istnieją, jednakże pod samym końcem (wywoływanie ostatniego destruktora przez silnik PHP kasuje większość danych).

Czy ktokolwiek z Was miał już podobny problem?
Nadmieniam że jeżeli ustawię zapis sesji na native problem cały czas występuje.
Go to the top of the page
+Quote Post
-=Peter=-
post
Post #2





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 304
Pomógł: 51
Dołączył: 4.02.2005
Skąd: Kraków

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Nie chcesz tworzyć singletona, a tak naprawdę tworzysz coś podobnego do niego, ale wg mnie w gorszy, bardziej "tandetny" sposób. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem Twój problem i czy Ty dobrze rozumiesz ideę destruktorów, więc dla jasności napiszę:

  1. class A{
  2.  
  3. public function methodA(){
  4. $sess = new Session();
  5. $sess->set('var', 'var');
  6. //na koncu metody wywołuje się destruktor, gdyż obiekt $sess przestaje istnieć
  7. echo 'wywołanie metody A::A()';
  8. }
  9.  
  10. //inna metoda tego lub innego obiektu
  11. public function methodB(){
  12. $sess = new Session();
  13. $sess->set('var1', 'var1');
  14. //na koncu metody wywołuje się destruktor
  15. echo 'wywołanie metody A::B()';
  16. }
  17. }
  18. $o = new A();
  19. $o->methodA();//tutaj wywołuje się po raz pierwszy destruktor, dane są zapisywane
  20. $o->methodB();//tutaj wywołuje się po raz drugi destruktor


Problemem jest to, że dane na końcu zostają utracone? Nie mogę zreprodukować tego błędu więc nie pomogę w tej kwestii, ale wg mnie naprawdę przekombinowałeś z tą klasą (nowy wzorzec projektowy? (IMG:style_emoticons/default/tongue.gif) ). Użyj singletona (nie najlepszy pomysł), albo wsadź sesję do jakiegoś rejestru (trochę lepszy), wstrzykuj ją tam gdzie jest potrzebna (trochę roboty z tym jest) lub zrób z niej klasę całkowicie statyczną.

Ostatnią opcję poprę przykładem:

  1. class Session{
  2. private static $data = array();
  3.  
  4. //nie ma sensu, aby istniał obiekt sesji
  5. private function __construct(){}
  6.  
  7. public static function init(){
  8. //inne czynności inicjalizujące
  9. }
  10.  
  11. public static function get($name){}
  12. public static function set($name, $value){}
  13.  
  14. public static function shutdown(){
  15. //zamknięcie sesji, zapisanie danych do niej itp.
  16. $_SESSION['namespace'] = self::$data;
  17. }
  18. }


Tylko jeśli użyjesz klasy statycznej, to sam musisz zadbać o rozpoczęcie sesji (Session::init()) oraz o jej zamknięcie (Session::shutdown()), co jednak nie powinno być jakimś wielkim problemem.

Ten post edytował -=Peter=- 19.08.2009, 16:53:07
Go to the top of the page
+Quote Post
motylo
post
Post #3





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 35
Pomógł: 5
Dołączył: 13.07.2008
Skąd: Kalisz

Ostrzeżenie: (0%)
-----


Dzięki, poradziłem sobie w inny sposób - zrezygnowałem z destruktora, duża część osób, nawet tworzących PHP nie ma pojęcia dokładnie jak działa i dlaczego czasami inaczej.
Dodałem zdarzenie na zakończenie wykonywania skryptu, które wywołuje metodę zapisu do bazy danych, niezależnie od ilości klas.
Problem ten powstawał gdy klasa tworzona była wielokrotnie w różnych klasach - destruktor nie działał wg stosu tylko hmm... dziwnie (IMG:style_emoticons/default/winksmiley.jpg)
Co do tego tworzenia klasy (nie singleton) - przydaje się w różnych IDE - spróbuj utworzyć obiekt przez np ::getInstance() i potem
pomoc w 'dymkach' nie pojawia się i nie przedstawia metod i wartości publicznych klasy. Poza tym zauważyłem że ten sposób używają także programiści Frameworka Kohana. No ale to już są argumenty na poziomie wyższości Bożego Narodzenia nad Wielkanocą.

Dzięki za odpowiedź.
Go to the top of the page
+Quote Post
cojack
post
Post #4





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 898
Pomógł: 80
Dołączył: 31.05.2008

Ostrzeżenie: (20%)
X----


Destruktor jest wykonywany na końcu, czyli po wywołaniu wszystkich metod z klasy, nie wiem co Ty rozumiesz przez stos, ale ja rozumiem ściąganie wartości z "stosu" np siana, do końca, po ostatnim wywołaniu jest wywoływany argument. Amen. Możesz sobie tworzyć instancje klasy w innych klasach, co jest mega głupotą, a każde budowanie pseudo singletona == utworzenie singletona === idiotyzm! Nie lubie singletona, referencje do obiektu, no bez jaj, co to za pomysł chory... Jak i ten Wasz cały chory polimorfizm, gdyby nie było klas abstrakcyjnych we odbyt moglibyście sobie wsadzić ten polimorfizm w php.

Jak mi ktoś napisze że polimorfizm by stosował na klasach to go chyba śmiechem zabije.

Ten post edytował cojack 22.08.2009, 23:54:20
Go to the top of the page
+Quote Post
erix
post
Post #5





Grupa: Moderatorzy
Postów: 15 467
Pomógł: 1451
Dołączył: 25.04.2005
Skąd: Szczebrzeszyn/Rzeszów




Cytat
Destruktor jest wykonywany na końcu, czyli po wywołaniu wszystkich metod z klasy

Po usunięciu ostatniej referencji do klasy, wywoływanie metod w klasie nie ma nic do tego. (IMG:style_emoticons/default/tongue.gif)
Go to the top of the page
+Quote Post
cojack
post
Post #6





Grupa: Zarejestrowani
Postów: 898
Pomógł: 80
Dołączył: 31.05.2008

Ostrzeżenie: (20%)
X----


Referencja, odwołanie, odwołanie wywołanie metody, zasada hermetyzacji -> metody dostępowe, ew __set i __get. No to jak?

Brakuje mi technicznego języka, wyrobie się ;]


@down No to taki kruczek ;]

Ten post edytował cojack 24.08.2009, 13:42:29
Go to the top of the page
+Quote Post
erix
post
Post #7





Grupa: Moderatorzy
Postów: 15 467
Pomógł: 1451
Dołączył: 25.04.2005
Skąd: Szczebrzeszyn/Rzeszów




Cytat
czyli po wywołaniu wszystkich metod z klasy

Z Twojej wypowiedzi zrozumiałem tak, że destruktor jest wykonywany po wywołaniu wszystkich metod po kolei, z danej klasy. (IMG:style_emoticons/default/tongue.gif) Podejrzewam, że nie tylko ja.
Go to the top of the page
+Quote Post
thek
post
Post #8





Grupa: Moderatorzy
Postów: 4 362
Pomógł: 714
Dołączył: 12.02.2009
Skąd: Jak się położę tak leżę :D




Ja akurat rozumiem ideę destruktora aż za dobrze, bo siedziałem w C++ trochę dłużej i tam nieraz go definiowałem i w PHP także to robię. Najprościej mówiąc:
"Destruktor to metoda klasy wywoływana w momencie gdy obiekt klasy ma zostać usunięty z pamięci procesu - jawnie bądź nie."
Takie rozumienie pozwala zaważyć, że nie jest ważne jak obiekt ginie. Czy nakazujemy mu to w sposób jawny, w momencie uruchomienia garbage collectora czy też gdy skrypt się kończy to i tak tuż przed tym momentem jest on wywoływany. Polimorfizm w pewien sposób dla PHP jest bezsensowny, gdyż jego podstawowe działanie jest związane ze znajomością typu, a poza Object i Array trudno ustalić co tak naprawdę jest w zmiennej bo konwersja typów następuje w locie najczęściej i nie możemy na tym polegać tak jak w językach silnie stypizowanych.
Destruktora nie ma co ruszać jeśli nie działasz w konstruktorze w sposób mogący wpływać na stabilność lub inne instancje tej samej klasy. Najpowszechniejsze zastosowanie to użycie w momencie gdy przypisałeś obiektowi pamięć w konstruktorze w sposób niestandardowy lub oddziaływanie na wartości statyczne klasy. Chyba najprostszy przykład to licznik obiektów klasy. W konstruktorze go zwiększasz o 1, a w destruktorze zmniejszasz o 1. W ten sposób zawsze znasz dokładną ilość "żyjących" obiektów klasy w danej chwili.
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:

 



RSS Aktualny czas: 4.10.2025 - 11:44