Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Czy istnieje jakaś alternatywa dla Adobe Flash CS*
Forum PHP.pl > Inne > Hydepark
Ziem
Witam!
Czy istnieje jakaś alternatywa dla Adobe Flash CS*? Niestety, na produkt Adobe mnie nie stać, a wersja trialowa jest zbyt krótka...
Zależy mi na jakimś darmowy odpowiedniku o zbliżonej funkcjonalności (jeśli coś takiego w ogóle istnieje).

Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam, Ziem!

PS. Jeśli temat założyłem w złym dziale, proszę o przeniesienie.
wookieb
Ale głównie do programowania czy tworzenia animacji?
Ziem
Cytat(wookieb @ 13.05.2010, 13:54:24 ) *
Ale głównie do programowania czy tworzenia animacji?

Myślałem o programowaniu (na razie) prostych gier.
wookieb
Generalnie w AS można programować za darmo (np FlashDevelop + Flex SDK), jeżeli chodzi o bardziej kompleksowe tworzenie animacji niestety nie wiem czy istnieje coś darmowego. Aczkolwiek samym kodem da się zrobić bardzo dużo.
Ziem
Cytat(wookieb @ 13.05.2010, 16:38:13 ) *
Generalnie w AS można programować za darmo (np FlashDevelop + Flex SDK), jeżeli chodzi o bardziej kompleksowe tworzenie animacji niestety nie wiem czy istnieje coś darmowego. Aczkolwiek samym kodem da się zrobić bardzo dużo.

Dzięki za odpowiedź!
Spróbuję tego FlashDevelopa i zobaczę co z tego wyjdzie smile.gif.
nasty
Silverlight + Web Developer Express.
Wszystko darmowe.
wookieb
A czy w tym zestawie możesz tworzyć animacje (nie pisać)?
Ziem
Cytat(nasty @ 13.05.2010, 19:21:42 ) *
Silverlight + Web Developer Express.
Wszystko darmowe.


Silverlight to trochę inna technologa, dla mnie jakoś Flash jest bardziej "utart". Tak odbiegając od tematu, czy łatwo jest komunikować się Silverlight<->PHP?
SHiP
HTML5! Ogromne mozliwości i brak potrzeby instalacji jakichkolwiek wtyczek. Już niebawem będzie w pełni obsługiwany przez wiodące przeglądarki. Wydajność obiektu canvas bije na głowę flasha winksmiley.jpg. Do animacji mozna również użyć SVG, który może zostać przygotowany w pierwszym lepszym programie do grafiki wektorowej(np. darmowym i potężnym Inkscape). Aby ułatwić sobie pracę mozna np. uzyć jQuery z wtyczką do dynamicznego zarządzania elementami SVG.

Przykład mojej minimapy do gry w oparciu o obiekt canvas - http://srodek.info/uni/map.html Na blogu zamieszczam więcej info na temat pisania takiej gry...
wookieb
I tym oto akcentem potwierdziliśmy tezę, że ludzie się idiotami myśląc że html5 jest lepszy od flasha.
230005
Nie wiem, czy są idiotami tak myśląc, wiem natomiast, że to zdanie jest błędne:

Cytat
Już niebawem będzie w pełni obsługiwany przez wiodące przeglądarki.


Chyba że niebawem to okres 3 - 4 lat. Może jestem czarnowidzem, ale na przykładzie IE6 widać, że wielu użytkowników niechętnie spogląda w stronę alternatywnych przeglądarek. Myślę, że jeszcze długie lata przyjdzie nam czekać, aż z użytku wyjdą Explorery poniżej 9 (bo ten zdaje się ma już obsługiwać canvas).
SHiP
a) SVG jest obsługiwane przez firefoxa, chrome, Safari, operę oraz w IE za pomocą wtyczki
cool.gif animacje SVG są obsługiwane przez developerska wersje firefoxa, chrome, Safari, operę oraz w IE za pomocą wtyczki
c) Obiekt canvas jest obsługiwany przez wszystkie przeglądarki oprocz IE. W IE można zainstalować wtyczkę.

Ponadto jeśli Microsoft wywiąże się z obietnic IE9 będzie bez flasha, natomiast z pełną obsługą CSS3 oraz HTML5. Sądzę, że Apple, który lobbuje HTML5 również zmieni swoje nastawienie do Adobe.

Ja nie mówię, że to będzie z dnia na dzień ale Chrome oraz najnowsza wersja Firefoxa już obsługują pewne technologie, które biją na głowę np. AJAX-a.

Zamiast nazywać mnie idiotą podaj mi wookieb jeden aspekt, który potwierdzi twoje dziwne myślenie jakoby flash był lepszy od HTML5. Ja już zacząłem pisać swoją grę, gdy skończę przeglądarki będą w dużej mierze gotowe aby ją uruchomić.

Nie piszcie, że stare przeglądarki(IE6) nie obsługują obiektu Canvas czy SVG ponieważ flasha też nie obsługują. Zawsze można doinstalować wtyczkę.
wookieb
Ja pierdziele stary spójrz na jakąkolwiek stronę, która ma więcej niż 10 animacji na raz w JS. Tnie się jak 30 letnia piła mechaniczna a ty chcesz mówić że obiekty canvas i svg beda szybsze? Stary prosta gra mario cart na canvasach chodzi gorzej niż na pegazusie.

To że w IE9 nie będzie flasha to nie jest w żaden sposób dobre zjawisko. Po prostu zagrywka monopolistyczna (ciekawe co na to UE) a css3 będzie wspierać tak samo jak ie6 wspiera hackerów. Po cichu liczę na to, że znajdzie się na to obejście.

O jakich technologiach bijących ajaxa mówisz?

Po pierwsze nie nazwałem CIĘ idiotą (czytaj uważnie), gdybyś choć tyci poznał możliwości flasha to byś się w ten sposób nie wypowiadał = nie bredził jak Steve Jobs, którego to wypowiedź była po prostu zagrywką marketingową i tyle.
Blending Options, wszystkie filtry obrazków + masa masa klas ułatwiających tworzenie przeróżnych efektów, ByteArray (poczytaj o projekcie zrzeszającym biblioteki wykorzystujące te dobrodziejstwo), obsługa czcionek (we flashu możesz z nimi zrobić prawie wszystko), rozszerzona rzeczywistość, uploadery flashowe (jestem pewien, że nawet jak będzie html5 to i tak róznic w implementacji bedzie tyle ze sie odechce tego robic), przepiękny język AS3, obsługa dźwięku i jego modyfikacje (coś ma być w css3), nowa wersja flash playera ma znacznie przyspieszyc i zuzywac mniej pamieci co zostawia wiecej miejsca grafice 3d, AIR!!!! A ty chcesz przypomnieć że css3 + html5 będzie wspierać... Gradienty? Video w przeglądarce? Lepszy SharedObject? bordery obrazkowe? Nowe tagi? W htmlu5 widzę baardzo marną konkurencję dla flasha i jedynym kandydatem, który mógłby mu zagrozić to tylko silverlight ale to też musi się jeszcze przegryźć.


Ehe i co z tego skoro prawie nikt o tym nie wie? PC może działać na MacOs i co z tego?
230005
Wookieb, trochę mnie załamałeś tą wieścią, że IE9 może być bez Flasha. Przecież cała ta technologia to ogromna infrastruktura, która potężnie ułatwia życie programistom - flexy, nie flexy, sam flash dla nie-programistów jest idealny, póki co AS nie tnie jak JS (o czym z resztą wspomniałeś), biblioteki 3d przy użyciu których można zrobić rzeczy wręcz magiczne biggrin.gif i coś co jest dla mnie chyba najważniejsze - kod niezależnie od przeglądarki działa tak samo. Czy tak kiedykolwiek będzie z kodem js ,html5 i css3? Śmiem wątpić...

Edit:

Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała. Czy używając js/html5 można w jakiś sposób zaimportować obiekt wykonany w programie do tworzenia grafiki trójwymiarowej?
SHiP
Część z nich może zostać wchłonięta przez flasha lub flash je ma ale w innej postaci:
- WebSockets (to imho pobije ajaxa)
- WebStorage
- Web SQL Database
- natywny drag&drop
- Cache API
- Wbudowane otwarte kodeki
- i przede wszystkim WebGL(http://www.youtube.com/watch?v=Vva36undIss&feature=related)

Flash rzeczywiście ma troszkę lepsze osiągi jeśli chodzi o wyświetlanie animacji(wynika to ze sposobu analizowania kodu js przez przeglądarki) lecz powoli canvas stara się to nadrabiać. Jesli dobrze pamie?am testy, to generowanie tekstu już wypada kilka razy szybciej niż we flashu ;].

Przetestowałem kilka gier - żadna mi się nie tnie. A niektóre gry flashowe owszem(ale to jak się domyślam wynika z użytkowania linuksa). (Rzuć link do tego mario)
http://www.benjoffe.com/code/games/torus/
http://www.watersheep.org/~markh/html_canvas/game.html
http://raphaeljs.com/scape/

Nie wiem jak jest z umieszczaniem grafiki 3d ale pewnie są jakieś narzędzia dla WebGL

PS: Nie mów, że nie znam bo i mi zdażyło się trochę w ActionScripcie programować. Blending Options i część pozostałych mozna zaimplementować jako biblioteki JS.

Być może jestem fanatykiem otwartych rozwiązań oraz Steva Jobsa ale sądzę, żę jako technologia zamknięta prędzej czy później flash wyginie. Już widać ogromne zainteresowanie innymi technologiami. Apple i MS dodatkowo to nakręcą(np. na iPhonach nie ma flasha). YouTube powoli też planuje przejście na obiekt video zamiast flasha.
batman
Cytat(Ziem @ 13.05.2010, 20:26:21 ) *
Silverlight to trochę inna technologa, dla mnie jakoś Flash jest bardziej "utart". Tak odbiegając od tematu, czy łatwo jest komunikować się Silverlight<->PHP?
Łatwo. Możesz korzystać np z webservice-ów lub socketów. Przy czym komunikacja ze zdalnymi danymi jest tylko asynchroniczna.


Cytat(SHiP @ 13.05.2010, 21:43:47 ) *
HTML5! Ogromne mozliwości i brak potrzeby instalacji jakichkolwiek wtyczek. Już niebawem będzie w pełni obsługiwany przez wiodące przeglądarki.
Możliwości są rzeczywiście ogromne, ale weź pod uwagę to, iż mimo, że HTML 4 jest od dawna standardem, to Chrome, Opera i Fx w najnowszych wersjach różnią się nieco w jego interpretacji. Są to drobne różnice, ale zauważalne. Tak samo jest z CSS i Javascript.
Dlatego też twierdzenie, że HTML5 + CSS3 są lekiem na całe zło, to bzdura.


Cytat(wookieb @ 13.05.2010, 21:47:03 ) *
I tym oto akcentem potwierdziliśmy tezę, że ludzie się idiotami myśląc że html5 jest lepszy od flasha.
Wiem co chciałeś przez to powiedzieć. Jednak dobór słów nieodpowiedni winksmiley.jpg


Cytat(SHiP @ 14.05.2010, 01:55:19 ) *
Część z nich może zostać wchłonięta przez flasha lub flash je ma ale w innej postaci:
- WebSockets (to imho pobije ajaxa)

Fakt, fajne rozwiązanie. Narazie działa tylko w Chrome i to jeszcze nie do końca.


Cytat(SHiP @ 14.05.2010, 01:55:19 ) *
Być może jestem fanatykiem otwartych rozwiązań oraz Steva Jobsa ale sądzę, żę jako technologia zamknięta prędzej czy później flash wyginie. Już widać ogromne zainteresowanie innymi technologiami. Apple i MS dodatkowo to nakręcą(np. na iPhonach nie ma flasha). YouTube powoli też planuje przejście na obiekt video zamiast flasha.
Open Office jest "otwarty" i co z tego? Linux jest "otwarty" i co z tego? Ludzie wybierają nie to, co jest "otwarte", tylko to, co jest dla nich wygodne. To, że są owieczki (czy raczej barany), ślepo przyjmujące słowa swoich guru, nie oznacza, że cały normalny świat pójdzie w ich ślady.
Ziem
Widzę, że ładna dyskusja rozwinęła się przez ten czas.
Wracając do tematu, to ja nie potrzebuję jakieś strasznej kobyły, mam w planie kilka drobnych gierek (jakieś rzucanie kostką, łapanie spadających jabłek, itp), czyli nic ambitnego. Flash wydaje mi się do tego najlepszy, jest bardzo popularny (przynajmniej tak sądzę), na necie dużo tutoriali... Już jakiś czas temu miałem z nim troszeczkę do czynienia i było ok.
wookieb
- WebSockets - XmlSocket - ale musiałbym dowiedzieć się wiecej by wypowiedzieć się czy ma szanse pobić ajaxa
- WebStorage - SharedObject
- Web SQL Database - Jest interfejs do sqla w Airze,
- natywny drag&drop - jest w Airze
- Cache API - ma własny
- Wbudowane otwarte kodeki - jakieś kodeki są, flv jest dość dobry
- i przede wszystkim WebGL(http://www.youtube.com/watch?v=Vva36undIss&feature=related) - 3d engineów jest sporo

Cytat
Jesli dobrze pamietam testy, to generowanie tekstu już wypada kilka razy szybciej niż we flashu ;].
Możesz powiedzieć coś więcej?

Cytat

Co do gierek te faktycznie działają nie najgorzej. Czekamy na więcej możliwości animacji.

Cytat
PS: Nie mów, że nie znam bo i mi zdażyło się trochę w ActionScripcie programować. Blending Options i część pozostałych mozna zaimplementować jako biblioteki JS.

Jak się znajdą takie biblioteki do canvasa to pogadamy. Ale skoro argumentem jest kluczowe słowo "natywnie" to inna rozmowa smile.gif

Cytat
Być może jestem fanatykiem otwartych rozwiązań oraz Steva Jobsa ale sądzę, żę jako technologia zamknięta prędzej czy później flash wyginie.

Ależ mi argument. Dlaczego miałbyś otwierać wszystko co jest dobre? Wiele rozwiąząń jest zamkniętych i ludzie z tego korzystają bo jest dobre. Office jest zamknięty a jednak wszyscy wolą jego bo zdecydowanie wygrywa w konfrontacji z open office i innymi podobnymi.

Cytat
Apple i MS dodatkowo to nakręcą(np. na iPhonach nie ma flasha). YouTube powoli też planuje przejście na obiekt video zamiast flasha.

Zamiast czy alternatywnie? To jest różnica, a youtube już wspiera obsługę taga video.

SHiP
No właśnie XmlSocket ma spore problemy z firewallami oraz serwerami proxy. WebSocket już ten problem rozwiązuje.
Flv nie jest dobry ;] Kodeki Ogg Theora czy H.264 mają dużo lepsze osiągi.

Cytat
Ależ mi argument. Dlaczego miałbyś otwierać wszystko co jest dobre? Wiele rozwiąząń jest zamkniętych i ludzie z tego korzystają bo jest dobre. Office jest zamknięty a jednak wszyscy wolą jego bo zdecydowanie wygrywa w konfrontacji z open office i innymi podobnymi.


To była opinia nie argument. Po prostu tak twierdzę. Być może będzie tak jak z gg i jabberem czy osx i windowsem ale jakby nie patrzeć Apple już ma kilka procent rynku. Gdyby obniżył ceny zapewne miałby jeszcze więcej. Jeżeli przeglądarki będą wspierać flasha ten zapewnie nie wyginie ale obserwując sytuację na rynku aplikacji internetowych konkurencja mu rośnie więc i on zapewne troszkę użytkowników utraci.

Wiem, że jest obiekt video na youtube ale planowane bylo domysle zastapienie flasha u osób ktore mają przeglądarki zgodne z html5. Zobaczymy kiedy youtube zdecyduje sie na ten ruch.

PS: HTML5 nie wyklucza używania aplikacji Adobe Flash CS! http://news.downloadatoz.com/adobe-flash-c...s-20100419.html I coś po polsku http://www.benchmark.pl/aktualnosci/Flash_...scy.-28078.html

Tak więc jak widać sam Adobe powoli przyczynia się do umierania flasha ;]

Podsumowując Google, Apple i Microsoft(tutaj to moze być chwyt marketingowy ze względu na Silverlighta) chcą śmierci Flasha a Adobe stara się jakoś to ratować.
kamilus
Hehe Łukasz musi wszystkich przekrzyczeć, ale... ma rację. Bzdurą jest twierdzenie, iż HTML5 będzie zabójcą Flasha. Krótka kwestia - ilość danych. Pomyśl ile transferu będzie zjadać skomplikowana aplikacja napisana w HTML5 + CSS3 + Javascript, a ile to samo zapisane w pliku SWF. Do tego kwestie kompatybilności. Nie wyobrażam sobie masowego pisania gierek sieciowych na tej "platformie" i pilnowanie prawidłowego działania na wszystkich przeglądarkach. Format Adobe załatwia te sprawy za mnie. Wystarczy, że flash developer zrobi grę raz i będzie ona działać wszędzie.

Odnośnie IE9 i "braku Flasha" - chodzi tylko o to, że tak samo jak w Firefoxie nie będzie on zintegrowany z przeglądarką, tylko będzie działać jako wtyczka.
Adobe rozpoczęło niepotrzebną wojenkę z Apple wywierając naciski na implementację Flasha w iPhonach. Za jakiś czas sprawa przycichnie i Steve przestanie stawać okoniem. Też jestem wielkim fanem MacOSX i niektórych rozwiązań Apple, ale śmieszą mnie ślepi wyznawcy słów Jobsa. Apple swoją postawą może wiele stracić na rzecz rozwijającego się Androida, w którym Flash zostanie zaimplementowany prawdopodobnie w tym miesiącu.

Wracając jednak do tematu - zainwestuj wiedzę w kierunku Flex SDK. Jak sprzedasz pierwszą aplikację to kup sobie Flash Buildera. No chyba, że bliżej Ci do grafika/animatora niźli programisty to wtedy pozostaje Ci zakup wersji edukacyjnej i... zatrudnienie się na umowę o dzieło w jakiejś firmie, która posiada licencję, będziesz mógł produkt skompilować i podzielić się uczciwie z firmą zyskiem. Do czasu aż zarobisz na pakiet Web Premium (wbrew pozorom te 6k zł to niewiele w stosunku do tego ile dzięki temu można zarobić).
Grunt byś działał uczciwie i nie psuł rynku.
Opcją jest również Swish MAX, który kosztuje jakieś śmieszne grosze, ale ma bardzo ograniczone możliwości w porównaniu do prawdziwego Flasha.
Ziem
Dzięki serdeczne wszystkim za wypowiedzi w tym temacie.

W międzyczasie zainstalowałem FlashDevelopa (+ Flex SDK) i katuję ActionScripta 3 (korzystając z tego tutoriala: http://edutechwiki.unige.ch/en/ActionScript_3_tutorials ). Nie wiem, czy to najlepsze rozwiązanie, ale jak na razie jakoś mi to idzie i nie narzekam smile.gif. Niestety wszystko trzeba robić "ręcznie" (tzn. pisać kod, zamiast wstawiać obiekty na scenę i modyfikować ich atrybuty), ale jak widzę, do moich potrzeb jest to wystarczające. Co do samego narzędzie jakim jest FlashDevelop to muszę przyznać, że spełnia swoje zadanie, podpowiadanie składni działa dobrze, sam uzupełnia importy...
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.