Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: zmienna do dni tygodnia
Forum PHP.pl > Forum > Bazy danych > MySQL
klawisz123
Witam,
(z bazy jestem dość zielony)
Robie baze dancyh przychodni lekarskiej w którj lekarze przyjmóją pacjentów, lekarze mają dni w kórych przyjmóją pacjentów np lekarz1(poniedziałek, wtorek) lekarz2(poniedziałek), lekarz3(poniedziałek, wtorek, środa) oczywiście bede tworzył zapytanie jacy lekarze przyjmujaą np w poniedziałek.

i moje pytanie jak moge to zrobić, czy jest w sql jakaś zmienna w której będe mógł uwzględnić przy lekarzu jak powyżej przyjęcia, chciałbym to w jednej kolumnie

w Mysql robie baze smile.gif
mmmmmmm
Dla ciebie najprościej będzie tak: (z przykładami) http://dev.mysql.com/doc/refman/5.6/en/set.html
Crozin
Co prawda wspomniany przez @mmmmmmm SET pasuje do problemu jaki opisałeś, ale domyślam się, że każdy lekarz może przyjmować o różnych porach, w różnych gabinetach, w różnych dniach. Zdecydowanie lepiej będzie utworzyć dodatkową tabelę, przeznaczoną stricte na zapis kiedy jaki lekarz przyjmuje. Kolumny: id, id_lekarza, dzien_tygodnia (moze być ENUM, może być 1-7), godzina_rozpoczecia, godzina_zakonczenia, gabinet, dodatkowe_uwagi.
klawisz123
Mam jeszcze jedno pytanie odnoście nowej tabeli nazwijmy ją "przyjęcia", chodzi w jakiej relacjii miała by ona być z tabelą lekarz:

jeden do jednego? gdyż dany lekarz przyjmuje o tych samych porach - przyjęcia w danych dniach posiadają jednego lekarza
a możę..
jedne do wielu? lekarz przyjmuje o tych samych porach - przyjęcia posiadają wieu lekarzy
Crozin
Jeden lekarz ma wiele "przyjęć", np. w poniedziałek, 12:15-16:00, wtorek 08:00-10:00, piątek 10:00-14:00.
klawisz123
tylko teraz już sam nie wiem czy tabela przyjęcia powinna być powiązana z tabelą wizyta którą mam w bazie ?
tak w ogóle to specyfikacja mojej bazy:

Pacjent (id_pacjenta, imię, nazwisko, pesel, adres, telefon),
Lekarz (id_lekarza, imię, nazwisko, pesel, specjalizacja, telefon),