![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 1 415 Pomógł: 117 Dołączył: 7.09.2005 Skąd: Warszawa Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Chciałbym się Was zapytać jak długo (nieodpłatnie) świadczycie takie usługi? Mówię tutaj o usuwaniu bugów, usterek, ale też o drobnych (mało kłopotliwych) poprawkach funkcjonalności.
Pytam z czystej ciekawości. Sam nigdy na - w pełni legalnej - freelancerce nie byłem i nie mam punktu odniesienia, a trafił mi się fajny projekt, który aż żal byłoby odrzucić (Są wakacje, więc po pracy mam zdecydowanie więcej czasu). |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() Grupa: Administratorzy Postów: 1 552 Pomógł: 211 Dołączył: 7.07.2009 Skąd: NJ ![]() |
Ostatnia umowa - 6 miesięcy.
Edit: Żeby było jasne mówimy o wadach, nie poprawkach funkcjonalności (skoro działa zgodnie z umową to za zmianę należy się dodatkowe wynagrodzenie). Ten post edytował Daiquiri 23.07.2009, 20:30:40 |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 1 415 Pomógł: 117 Dołączył: 7.09.2005 Skąd: Warszawa Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Ostatnia umowa - 6 miesięcy. Edit: Żeby było jasne mówimy o wadach, nie poprawkach funkcjonalności (skoro działa zgodnie z umową to za zmianę należy się dodatkowe wynagrodzenie). Dzięki za liczbę. Jako te poprawki funkcjonalności mówię o czymś tak drobnym jak dodaniu pola w filtrze lub kolumny w tabeli o której wcześniej nie było mowy, a która podnosiła funkcjonalność (a nie np. cały moduł). Jak pisałem nie prowadziłem działalności freelancerskiej jako takiej, ale w projektach, które podłapałem (lub byłem częścią) często takie drobne zmiany robiłem. Zawsze dobrze to wyglądało wśród klientów. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Grupa: Przyjaciele php.pl Postów: 7 494 Pomógł: 302 Dołączył: 31.03.2004 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Jako te poprawki funkcjonalności mówię o czymś tak drobnym jak dodaniu pola w filtrze lub kolumny w tabeli o której wcześniej nie było mowy, a która podnosiła funkcjonalność (a nie np. cały moduł). Po oddaniu to nawet dodanie przecinka jest płatne.Spróbuj zaprosić hudraulika i powiedzieć mu, że tym razem za friko bo to tylko malutka śrubeczka do wymiany. |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 1 415 Pomógł: 117 Dołączył: 7.09.2005 Skąd: Warszawa Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
@mike, wiem jak to działa w firmach z tym miałem/mam do czynienia
![]() Czyli freelance, czy nie-freelance wszystko wygląda identycznie ![]() |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Grupa: Przyjaciele php.pl Postów: 7 494 Pomógł: 302 Dołączył: 31.03.2004 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 1 415 Pomógł: 117 Dołączył: 7.09.2005 Skąd: Warszawa Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
A to przechodząc na freelance część usług masz za darmo? Zadziwiasz mnie. Przecież jedyna różnica jest taka, że sam się zatrudniasz. To, że Twoja praca kosztuje nadal jest aktualne. @mike, nie czepiaj się i odnieś do całości Tego co napisałem wcześniej. Mam swoje zdanie na ten temat, swoje podejście do projektów i swoje przejścia (pozytywne). Osobiście rzucanie prawdą życiową o przecinku do mnie nie przemówiło. Szczególnie, że miałem do czynienia z takimi molochami jak Sygnity, czy Wasko i nie miałem problemu, żeby dogadać się w sprawie bzdecików o których pisałem wcześniej (już po tym jak oddali projekt - pomijam, że w przypadku Sygnity to był bubel ![]() Odnoszę wrażenie, że nie potrzebnie w ogóle wspominałem o tym ![]() Żeby był konsensus - spokojnie, w umowie tego nie będzie ![]() Pozdrawiam, Alan |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Grupa: Przyjaciele php.pl Postów: 7 494 Pomógł: 302 Dołączył: 31.03.2004 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
@mike, nie czepiaj się i odnieś do całości Tego co napisałem wcześniej. Nie czepiam się i odniosłem się do całości Twojego posta.Wszelkie zmiany są płatne. Koniec i kropka. |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Grupa: Administratorzy Postów: 1 552 Pomógł: 211 Dołączył: 7.07.2009 Skąd: NJ ![]() |
W ramach dyskusji o tych modyfikacjach: nazywajmy rzeczy po imieniu - to jest praca za darmo. LBO nie daj sobie wcisnąć poprawiania funkcjonalności w jakimkolwiek zakresie po oddaniu projektu. Zrobisz tak raz czy dwa to potem utoniesz w takich poprawkach. Najpierw zaczyna się od pierdoły a potem zgodnie z powiedzeniem dasz palec - wezmą całą rękę
![]() PS. Żeby nie było: mi parę razy zmiękło serce. Do niczego dobrego to nie doprowadziło ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 1 890 Pomógł: 339 Dołączył: 14.12.2006 Skąd: Warszawa Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Zrobisz tak raz czy dwa to potem utoniesz w takich poprawkach. Najpierw zaczyna się od pierdoły a potem zgodnie z powiedzeniem dasz palec - wezmą całą rękę Tu niestety masz rację, ale jest też druga strona medalu. Zwłaszcza dla ~LBO, który, jak napisał, zaczyna dopiero przygodę z freelancerką. Mianowicie chodzi mi o przywiązanie klienta. Jeśli wiesz, że taka osoba może mieć w przyszłości więcej dobrych zleceń, to z uśmiechem na twarzy zgadzasz się na jakieś małe poprawki. Przy kolejnych projektach powoli dokręcasz śrubę i tak jak napisałeś: ![]() czasami coś dodam i gra gitarra - odbijamy to sobie później Oczywiście co innego w przypadku cwaniaka, który myśli, że przez kolejne dwa lata będziesz serwisował za darmo aplikację dodając przy okazji kolejne 'takie małe moduły - max 15 minut roboty' ![]() Co do wprowadzania zmian to uważam, że to wybór każdego z osobna według opracowanego jakiegoś tam planu ![]() Tak czy owak - pytanie było raczej o okres rękojmi. Jej okres jest opisany szczegółowo w przepisach, ale ich nie znam ![]() Ten post edytował sowiq 24.07.2009, 08:59:16 |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Grupa: Administratorzy Postów: 1 552 Pomógł: 211 Dołączył: 7.07.2009 Skąd: NJ ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Grupa: Zarejestrowani Postów: 1 890 Pomógł: 339 Dołączył: 14.12.2006 Skąd: Warszawa Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
niezależnie od udzielonej gwarancji Zamawiającemu przysługuje rękojmia. Z tego co wiem, rękojmia przysługuje tak czy siak. Rękojmia
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 461 Pomógł: 32 Dołączył: 17.09.2003 Skąd: Łódź Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Rękojmia nie dotyczy oprogramowania.
Aby uniknąć problemów: - odpowiednie spisanie umowy + odpowiednia specyfikacja - prezentacja oprogramowania - protokół odbioru po zakończeniu prac Oczywiście w umowie musi być zawarta informacja o czasie naprawy błędów jeśli polegają one na działaniu aplikacji niezgodnym ze specyfikacją. Oczywiście jeśli umowa jest źle spisana to do usranej będziesz robił za darmo, czyli moje pierwsze zdanie z tej wypowiedzi ma sens tylko w przypadku odpowiedniego spisania umowy. |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 1 590 Pomógł: 185 Dołączył: 19.04.2006 Skąd: Gdańsk Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Ja proponuję zawsze zasadę: pierwsza poprawka gratis, następna ROZMOWA o poprawce +50 PLN. Nie ma przelewu to nie ma gadki o jakichkolwiek poprawkach, dzisiaj człowiek nie może sobie pozwolić na gadanie o d... marynie, kiedy terminy gonią. Jak klient chce pół dnia nawijać coby tam chciał zmienić i co mu się nie podoba, to niech dzwoni do św. Mikołaja albo na telefon zaufania - nie jesteś psychoanalitykiem, tylko koderem. Klient będzie pół dnia gadał a kiedy się dowie "ile" to i tak nic nie zleci, a kto Ci zapłaci za te pół dnia? Za to jak poprawki są za free to każda jest super-ekstra ważna i priorytetowa. Musisz się jak najbardziej odciąć od finalnych użytkowników, bo jak wejdą na głowę to zaduszą, najlepiej współpracować z osobami specjalizującymi się w kontaktach z klientem - dostajesz co masz zrobić i już, w ogóle koderowi to nawet ciężko byłoby się z takim klientem dogadać, bo on mówi językiem dalece nierobotycznym, ja np. nienawidzę wysłuchiwac chciejstwa osób nie mających pojęcia o tworzeniu aplikacji internetowych.
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 461 Pomógł: 32 Dołączył: 17.09.2003 Skąd: Łódź Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
No właśnie - ja teraz kończę współpracę z jednym klientem. Płacił wyjątkowo dobrze, nawet dawał więcej niż chciałem ... ale ... dzwonił zawsze od rana i że się brzydko wyrażę solił koło 30 minut, codziennie to samo powtarzał. Kurna tego się już słuchać nie dało, a jak nie odbierałem to od razu smsy i maile z pretensjami.
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 2 148 Pomógł: 230 Dołączył: 26.03.2008 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Nawiązując do kilku pierwszych postów: trzeba odróżnić poprawki od dodatków. Poprawki to modyfikacje/dodatki kodu związane z tym, że jakaś funkcjonalność nie działa/nie działa prawidłowo lub jest zrobiona niezgodnie ze specyfikacją. No a dodatki... to najprościej mówiąc dodatki ;].
Osobiście mam klienta (stałego), któremu napisałem 3 strony i po napisaniu każdej z nich zwraca się do mnie z prośbą o "poprawki" (chodzi tutaj o modyfikacje). Jest ich tyle, że każdą z tych stron pisałem jakby dwa razy. (naprawdę nie przesadzam) i na kilka tysięcy linijek kodu (w jednej) trochę kodu jest w niej wykomentowane. Klient nazywa to poprawkami, są to modyfikacje, ale mi za nie płaci (sam to proponuje ![]() ![]() -------------------- ET LINGUA EIUS LOQUETUR IUDICIUM
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Grupa: Administratorzy Postów: 1 552 Pomógł: 211 Dołączył: 7.07.2009 Skąd: NJ ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Grupa: Zarejestrowani Postów: 2 592 Pomógł: 445 Dołączył: 12.03.2007 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Rękojmia
Ciekawe czy wady programowe, czyli jednak wirtualne można podciąnąć pod fizyczne lub prawne... -------------------- |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
Grupa: Przyjaciele php.pl Postów: 7 494 Pomógł: 302 Dołączył: 31.03.2004 Ostrzeżenie: (0%) ![]() ![]() |
Rękojmia Przecież kod ma fizyczną postać. Jeśli oprogramowanie ma wady to nie żadne wirtualne tylko fizyczne.
Ciekawe czy wady programowe, czyli jednak wirtualne można podciąnąć pod fizyczne lub prawne... |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Newsman Grupa: Moderatorzy Postów: 2 033 Pomógł: 290 Dołączył: 21.12.2007 Skąd: Łódź ![]() |
Cytat Sytuacja jest taka: Firma A zrobila program dla firmy B na zamowienie niecaly rok temu. Umowa nie zawierala zapisow o gwarancji. Czy firma B ma prawo zadac nieodplatnego naprawienia bledow w programie? Tak, ma prawo żądać nieodpłatnego naprawienia błędów w programie. Art. 637. § 1. Jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów. Jednak, jeżeli przyjmujący zamówienie nie dokona naprawy, to Firma A będzie mogła żądać wyłącznie obniżenia wynagrodzenia Firmy B. § 2. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający może od umowy odstąpić, jeżeli wady są istotne; jeżeli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy przyjmujący zamówienie nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego. Co do terminu rękojmi: Art. 638. Jeżeli z artykułów poprzedzających nie wynika nic innego, do rękojmi za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Art. 568. § 1. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku - po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. żródło: http://forumprawne.org/prawo-cywilne/12774...gramowanie.html Do tego przepisy Kodeksu Cywilnego: art. 556-582 i wszystko jasne. Cytat Ciekawe czy wady programowe, czyli jednak wirtualne Jeśli źle napiszesz zapytanie do bazy, które w przypadku np. aktualizacji jednego rekordu w tabeli zawierającej ich dwieście tysięcy spowoduje ich usunięcie (np. będą to zamówienia od klientów albo jakieś inne ważne dokumenty, których z jakiegoś powodu ten, kto zamówił u Ciebie serwis nie będzie w stanie odzyskać) - to to na pewno nie jest "wirtualny" błąd. -------------------- Life's simple... You make choices and don't look back...
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: 19.07.2025 - 12:57 |